STØYER MER: Joint Strike Fighter bråker mer enn de gamle F16-flyene.  (Foto: HO/SCANPIX)
STØYER MER: Joint Strike Fighter bråker mer enn de gamle F16-flyene. (Foto: HO/SCANPIX)

- Best og billigst

Regjeringen valgte JSF etter råd fra de fagmilitære samt en ekstern kvalitetssikringsrapport. Les begge rapportene her!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ifølge de fagmilitære vurderingene og eksterne ekspertrådene Regjeringen har innhentet, er det bare JSF som tilfredsstiller samtlige krav myndighetene har stilt.

Stoltenberg sier Regjeringen står samlet bak, men understreker samtidig at SV ønsker mer tid for å avklare sin endelige holdning i saken.

Forsvarsministeren la stor vekt på den fagmilitære rapporten som entydig konkluderte med at JSF var overlegent det beste alternativet.

LES HELE DEN MILITÆRFAGLIGE ANBEFALINGEN HER.

Er du enig i valget av fremtidig kampfly? Du kan si din mening under artikkelen.

Les også:
Velger JSF - vraker Gripen
SV nektet å kommentere
Opposisjonen støtter flyvalget
Dette er F-35 Joint Strike Fighter

Koster 18 milliarder i innkjøp

For JSF er anskaffelseskostnadene anslått til å være cirka 18 milliarder 2008-kroner for 48 fly.

Levetidskostnadene for JSF (fly, våpen, logistikkløsning, infrastruktur og drift), i et 30-års levetidsperspektiv, er identifisert til å være 145 milliarder 2008-kroner.

JSF (Foto: Lockeed Martin)

SV har ikke bestemt seg

Statsminister Jens Stoltenberg startet pressekonferansen med å berette at ikke hele regjeringen hadde bestemt seg for JSF.

- Saken har vært behandlet av Regjeringen i dag. Det har vært behandlet i Stortingsgruppene til de tre regjeringspartiene. Gruppene til Sp og Ap, slutter seg til forsvarsministerens anbefalinger om å gå videre med Joint Strike Fighter, sa Stoltenberg.

Børssensitivt

SVs stortingsgruppe ønsket noe mer tid på å avklare partiets holdning til saken kom det frem på pressekonferansen.

- Vi velger likevel å offentliggjøre saken fordi dette er en sak som er svært børssensitiv i forhold til at alle får den samme informasjonen samtidig, sa Statsministeren.

Se opptak av pressekonferansen i videovinduet øverst.

Se også TV 2s reportasje om kampen mellom de to jagerflyene:
(artikkelen fortsetter under)

JSF er best og billigst

Forsvarsministeren går altså inn for at dagens F-16 erstattes med nye kampfly av typen F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF).

- JSF er den eneste av de to kampfly-kandidatene som tilfredsstiller de krav til operativ evne som regjeringen har satt til Norges fremtidige kampfly, sa forsvarsministeren på pressekonferansen og fortsatte:

JSF er seks milliarder billigere

- Anskaffelseskostnadene for JSF er i tillegg seks milliarder lavere enn for Gripen NG. Valget av JSF bygger på entydige faglige konklusjoner, sa forsvarsministeren.

- Det er altså sånn at Joint Strike Fighter er det flyet som klart best oppfyller de kravene vi stiller og i tillegg er det billigste flyet, tilføyde Stoltenberg.

Forsvarlig prosess

Forsvarsministeren la stor vekt på rapporten fra de eksterne rådgiverne og ekspertene som har utført kvalitetssikring for regjeringen.

- De eksterne kvalitetssikrererne har sluttet seg til de faglige anbefalingene og konkludert med at prosessen er gjennomført på en faglig og etisk forsvarlig måte, sa forsvarsministeren.

LES HELE DEN EKSTERNE KVALITETSSIKRINGSRAPPORTEN HER.

Skal vare i 30 år

I regjeringens premisser for valg av fremtidig kampfly heter det at hovedpoenget er at de skal brukes til å ivareta norske interesser i våre egne nærområder, det være seg alene eller sammen med allierte og partnere.

Flyene må dertil være relevante for hele krisespekteret fra fredstidsoppgaver, krisehåndtering til krig.

De flyene vi bestemmer oss for nå, vil først bli faset inn mot slutten av neste tiår, og deretter skal de være ryggraden i vårt Luftforsvar i minst 30 år.

Vi må altså ha et 40-årsperspektiv på de sikkerhetspolitiske utfordringene.

Siden dette bare i begrenset grad er mulig, må vi sikre betydelig fleksibilitet i spesifikasjonene, og forvisse oss om at flyet vi kjøper vil forbli aktuelt i mange tiår fremover.