Dette besluttet styret i selskapene mandag, skriver avisen fremover.no.

- Beklager

- Styret beklager på det sterkeste at man ser seg nødt til å innstille driften etter 14 års virksomhet, heter det i en pressemelding fra styreformann og eier, Karl Johan Karlsen.

Fredag 28. august fikk Kato Air service melding fra Luftfartstilsynet om at selskapets verkstedgodkjennelse var trukket tilbake med øyeblikkelig virkning. Dette innebar flyforbud for flyselskapet, og alle flyene ble satt på bakken.

Kun fem dager senere legger selskapene ned all sin virksomhet.

Charterflyging

- Styret vil på det sterkeste ta avstand fra de fremsatte beskyldninger rettet mot daglig leder i KATO Air Service AS av teknisk fagavdeling i Luftfartstilsynet, heter det videre i pressemeldingen.

KATO Air startet opp med flyginger høsten 1995 og har hovedbase på Harstad/Narvik lufthavn, Evenes. Selskapet har siden oppstart foretatt charterflyging, fotoflyging og spesialoppdrag innenfor seismikk. Høsten 2002 ble KATO Airline AS tildelt konsesjon for rutene Røst-Bodø og Narvik-Bodø. Oppstart var 1. april 2003.

Forsøkt kapret

29. september 2004 forsøkte en passasjer fra Chlef i Algerie å styrte et av Kato Airs Fairchild Dornier 228-fly da det var på vei fra Narvik til Bodø. Algerieren Brahim Bouteraa angrep pilotene på flyet med øks, og flyet var bare tidels sekunder fra å gå i bakken under innflygingen til Bodø.

Bouteraa ble senere dømt til 15 års fengsel for flykapring og drapsforsøk.