Den russiske atomubåten K-159 med to atomreaktorer ombord ligger og ruster på 238 meters dyp like ved grensen til Norge. (Foto: Bellona)
Den russiske atomubåten K-159 med to atomreaktorer ombord ligger og ruster på 238 meters dyp like ved grensen til Norge. (Foto: Bellona)

Her er de farligste skipsvrakene i Norge

Over 30 miljøfarlige skipsvrak ligger spredd langs hele norskekysten. Sjekk ditt område her!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Håndteringen av mulig miljøfarlige stoffer om bord i «Murmansk»-vraket føyer seg inn i en lang prioriteringsliste over miljøfarlige skipsvrak langs norskekysten.

Tv2nyhetene.no har laget en oversikt over vrakene myndighetene mener utgjør en fare for miljøet. Sjekk vrakene i ditt område her!

2116814

30 vrak
En gjennomgang av over 2100 vrak utarbeidet av Kystverket for to år siden viser at det finnes rundt 30 vrak som kan utgjøre en større miljørisiko enn andre.

Kystverket konsentrerte seg utelukkende på oljerester i vrakene. Rapporten tok altså ikke hensyn til at vrakene kan inneholde andre miljøgifter, som radioaktive stoffer, stridsgasser som sennepsgass eller PCB.

Se video i videovinduet over.

En oversikt tv2nyhetene.no har hentet inn viser at det finnes flere farlige vrak, deriblant ubåten U-864 utenfor Fedje med om lag 65 tonn kvikksølv i lasten, samt en rekke krigsvrak i Norskerenna utenfor Arendal som inneholder store mengder av den svært farlige sennepsgassen. I tillegg ligger den russiske atomubåten K-159 i Barentshavet, på 238 meters dyp på russisk side like ved grensa til Norge.

Er det greit at vrakene bare blir liggende? Du kan si din mening under artikkelen.

TV 2 lagde i 2002 en reportasje på vrakene utenfor Arendal.
Se arkivsaken vår her

- Fem bør tømmes
I 2006-rapporten fra Kystverket slår man fast at hele 18 vrak inneholder mellom ti og 300 tonn olje hver. Til sammen inneholder disse vrakene om lag 2000 tonn olje. Samtidig anbefaler de umiddelbare tiltak, tømming og/eller nye undersøkelser, av fem navngitte vrak:

1) «Nordvard» i Mossesunde

2) «Welheim» ved Florø

3) «Neuenfels» ved Narvik

4) «Erich Giese» ved Narvik

5) «Boardale» ved Bø i Vesterålen

Les hele rapporten fra Kystverket her

Johan-Marius-Ly-Kystverket (Foto: Kystverket)

- Vanskelig å generalisere
Beredskapsdirektør i Kystverket, Johan Marius Ly, sier til tv2nyhetene.no at oversikten over de 30 vrakene ikke har tatt høyde for andre miljøfarer enn olje.

- Dette er prioriteringer vi har gjort basert på oljemengder i vrakene. Det er vanskelig å generalisere om olje utgjør den største miljøfaren nå som vi holder på med «Murmansk». Olje gjør ikke så mye skade så lenge den ligger stille, men siver den ut vil den kunne spre seg over store områder. For de miljøfarlige vrakene uten olje, som U-864 utenfor Fedje, er det lasten som er i fokus, ikke vraket, sier Ly til tv2nyhetene.no.

Sennepsgass, vrak (Foto: Arkivfoto/TV 2)

«Murmansk» på lista?
Spørsmålet er nå om også «Murmansk» bør skrives lista over miljøfarlige vrak, til tross for mindre mengder olje om bord. I rapporten fra Kystverket i 2006 anbefales nye undersøkelser av «Murmansk» for andre stoffer enn olje. Men ingenting var gjort inntil det i forrige uke kom fram at det var funnet radioaktive kilder i avfall hentet ut fra vraket i Sørvær i Finnmark.

Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen høstet knallhard kritikk for sin håndtering av «Murmansk»-saken.

I går lovet Pedersen oppvask og beordret umiddelbare undersøkelser.

Statens strålevern har de to siste dagene gjennomført nye undersøkelser av vraket, uten å finne noe. Tidligere er det ytret mistanke om at skipet kan inneholde PCB og bromerte flammehemmere.