Erna Solberg, vei (Foto: TV 2)
Erna Solberg, vei (Foto: TV 2)

Full gass på vei

Høyre gjør norske veier til sin hjertesak under valgkampen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høyre vil satse for fullt på vei, og vil ha nøklene til samferdselsdepartementet etter neste stortingsvalg.

Leder Erna Solberg lover krafttak i veiutbyggingen, blant annet en firefelts motorvei fra Oslo og helt til Kristiansand dersom partiet kommer til makta.

Les også: Dekorerte lastebil med kors

Det sa Erna Solberg da hun tok med seg TV 2 Nyhetene i helikopter for å inspisere E18 sørover fra Oslo.

Fra luften kunne hun konstatere at hun er fornøyd med den utbyggingen som allerede har vært gjort.

- Farlige situasjoner
- Veien ned til midt i Vestfold er blitt veldig bra. Og det ser vi tydelig på ulykkesstatistikken. Mange færre ulykker, sier Solberg tidlig på turen.

Men sør for Tønsberg ser veien helt annerledes ut:

- Det er jo en dårlig veistandard. Du ser det når du skal kjøre ut fra disse rundkjøringene. Det blir kjempevanskelig og skaper mange farlige situasjoner, sier hun.

Som et ledd i strategien sendte Høyre i dag inn et forslag til regjeringen om fire strakstiltak for norske veier:

  • Midtdelere på alle veier som ikke har det
  • En ungdomsstrategi for å begrense antall ulykker med ungdom
  • Mer politi på veiene
  • Belønningsordning for kommuner som gjør skoleveien tryggere

Arbeiderpartiet reagerer: - Et frieri til velgerne (saken fortsetter under)

- Bygg nå, betal senere
Skulle de borgerlige vinne valget i 2009, ønsker Høyre å gjøre ord om til handlinger fra ministerstolen i samferdselsdepartementet.

- Du vil merke at vi bygger veiene mye raskere. Fordi vi ønsker å bruke de gode erfaringene fra offentlig-privat samarbeid som vi nå har til å bygge ut de største stamveistrekningene våre nå i et offentlig-privat samarbeid. Og så skal vi ha sikringstiltak på de ulykkesutsatte stedene, sier Solberg til TV 2 Nyhetene.

Ernas plan er å bygge nå og betale senere.

- En av de tingene med offentlig-privat samarbeid er at vi får bygget veien raskere, så tar vi regningen fordelt over de neste 20 årene. Det betyr at vi får veien her, så betaler vi for veien mens folk kjører på den, sier hun.

Hjertesak
Høyre har gjort samferdsel til sin hjertesak i den kommende valgkampen:

- Vi skal satse på vei, på infrastruktur og på kollektivsatsing. Rett og slett bygge dette landet på bedre vei og infrastruktur de kommende årene, sier en høytsvevende Solberg.

- Urealistisk
Nestleder i Stortingets transportkomité, Torstein Rudihagen (Ap), mener Høyres veiløfter er et frieri til velgerne.

- Det er vel og bra at Høyre kommer med lovnader og er med på et samferdselsløft, men det blir ikke noe samferdselsløft med store ord. Det må til noen handlinger, sier Rudihagen.

Rudihagen vil, i motsetning til Erna, ikke love når en firefelts motorvei fra Oslo til Kristiansand kan være ferdig. Han mener dessuten det er helt urealistisk å skulle bygge nå og betale senere.

- Det er jo ingen grunn til at den norske stat skal ha de private til å forskuttere. For vi har nok penger. Det er et spørsmål om hvor mye penger man skulle bruke i samfunnet.

Rudihagen innrømmer at det norske veinettet ikke er godt nok, og at regjeringen jobber med lignende strakstiltak som de Erna anbefaler.

Her kan du lese mer om NTP: Nasjonal transportplan