Erna Solberg (H). (Foto: TV 2)
Erna Solberg (H). (Foto: TV 2)

Garanterer veisatsing

Høyre-leder Erna Solberg er mektig lei alle dødsofrene på norske veier og kommer med følgende garanti til velgerne: Økt veisatsing hvis Høyre får regjeringsmakt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Jeg kan garantere økt satsing på veier og jeg kan garantere at vi kommer til å gjennomføre en lang rekke OPS-prosjekter for å ta disse største stamveiprosjektene raskere ut sånn at vi får veiene på plass så vi får gevinsten i form av færre drepte, sier partileder Erna Solberg til TV 2 Nyhetene.

Store OPS-planer
OPS står for offentlig privat samarbeid og betyr i praksis at Staten har latt private selskap finansiere, bygge ut og drifte en offentlig vei. Under Bondevik II-regjeringen ble flere veistrekninger bygd ut gjennom OPS.

- Vi gjennomførte og satte i gang tre OPS-prosjekter som prøveprosjekt. Nå burde det være satt i gang langt flere fordi det er to års besparelse i snitt og det betyr langt færre døde. Vi har en 12-13 viktige store veiprosjekter som vi mener må gjennomføres på OPS raskest mulig, sier Solberg.

Provosert av statsråden
Høyre-lederen er rystet over de mange ulykkene som har krevd 40 prosent flere dødsoffer første halvår, og Solberg er svært kritisk til Regjeringens satsing på trafikksikkerhet og veiutbygging.

- Jeg synes samferdselsminister Liv Signe Navarsetes oppførsel de siste ukene har vært provoserende. Jeg synes hun burde ha prioritert trafikksikkerhetstiltak, eventuelt bevilget mer i revidert nasjonalbudsjett, sier Erna Solberg.

Høyre-sjefen kritiserer statsråden for hele tiden å henvise til Nasjonal Transportplan.

- Men det er to år til den begynner å virke og det holder ikke. Vi må gjøre noe nå og sette i gang på flere store veiprosjekter. Regjeringen komme ut av skapet, og innrømme at det offentlige- private- samarbeidet gir bedre resultater, sier Høyre-lederen.

LEI: Høyre-leder Erna Solberg er lei de høye dødstallene på norske veier. (Foto: TV2)

Sterkt press
Statsråden slår hardt tilbake mot Høyre-lederen.

- Den utbyggingen som hun satte i verk, belaster jo bare mine budsjett og fratar meg handlingsform. For OPS er jo bare en annen måte å finansiere på som belaster fremtidige budsjett, sier Navarsete til TV 2 Nyhetene.

Hun innrømmer at det er et sterkt press på Regjeringen når det gjelder trafikksikkerhet og veiutbygging.

- Jeg opplever det som en utålmodighet etter å få mer fart på samferdselssektoren, og det tro jeg er en utålmodighet som har bygd seg opp over ganske manager år, ikke minst når Erna Solberg satt i regjering for da skydde de ingen ting. Vi har jo rett nok bevilget noen milliarder ekstra, men folk er utålmodig og vi ha mer fart på utbygging og trafikksikring. Jeg tar det som et tegn på at folk synes samferdsel er viktig, mener Liv Signe Navarsete.

Trygg Trafikk vil ha OPS
På europavei 39 mellom Øysand og Thamshavn i Sør-Trøndelag har Staten latt private selskap finansiere, bygge ut og drifte en offentlig vei.

- Det er meget bra vei prosjekt. Det er en god vei, det er en trygg vei. Det ser vi også på statistikken, vi hadde en veldig ulykkesbelastet strekning tidligere. Nå har vi ikke mange alvorlige ulykker på denne veien lenger, sier Bård Morten Johansen som er fylkessekretær i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag.

Han er ikke spesielt imponert over tempoet når det gjelder veiutbygging i Norge.

- Det går dessverre for treigt. Det er derfor vi ønsker å slutte oss til å bruke OPS som en alternativ løsning for å komme raskere til tryggere veier, sier Johansen til TV 2 Nyhetene.