bompenger_680 (Foto: TV 2)
bompenger_680 (Foto: TV 2)

Flår bilturistene etter norgesbesøk

Et engelsk inkassobyrå har på vegne av norske bomselskaper sendt ut mer enn 240 000 krav til utenlandske sjåfører som har vært på norgesbesøk.

Svenske Per-Olof Carlström og kona betalte til sammen 916 norske kroner i bompenger på bilferien i Norge. Da han kom hjem ventet en lite hyggelig overraskelse fra verdens dyreste feireland.

- Fikk ikke betalt
På vegne av Kristiansand Bompengeselskap hadde Euro Parking Collection Plc i London sendt Carlström et krav for en ubetalt bompassering i Kristiansand. Kravet var på 12,46 svenske kroner, samt et gebyr på 373,78 svenske kroner.

- Jeg kom i feil fil da jeg passerte Kristiansand og fikk ikke betalt bompenger. Jeg stoppet derfor i neste bomstasjon og ba om å få betale det jeg skyldte. Jeg fikk beskjed om at jeg kom til å få en regning i posten, og det fikk jeg jo. Men den var ikke på 12,46 svenske kroner som bompasseringen kostet, den var på hele 386,24 kroner, forteller Per Olof Carlström til TV 2 Nyhetene.

Mottok alene 55853 krav
I mange år har norske bomselskaper sett mellom fingrene med utenlandske bilister som ikke har gjort opp for seg. Men siden 1. januar 2007 har 12 bomselskaper i samarbeidet med Euro Parking Collection Plc ifølge tall fra Vegdirektoratet sendt ut totalt 241 484 krav til sjåfører med adresse i 80 land i samtlige verdensdeler. Et land mottok alene 55853 krav. Før pekeren over kartet under for å se hvilket land det er!

1933892

Skyhøye tilleggsavgifter
De fleste nordmenn betaler i dag med Autopass-brikke når de kjører i Norge. Men de fleste utlendingene har ikke noen slik brikke. Hvordan en skal betale uten Autopass, varierer fra bom til bom. Noen steder er det forbudt å stoppe. Andre steder risikerer du altså skyhøye tilleggsavgifter om du ikke stopper. NHO Reiseliv mener bomselskapenes praksis er skadelig for turistnæringen, og vil nå ta saken opp med samferdselsministeren.

- Hvis turistene får en regning i etterkant av sin ferie her i Norge på en enkel forseelse på en enkelt bompengepassering så vil det påvirke turismen veldig negativt, sier direktør Per Ødegård i NHO Reiseliv.

"Ofattbara byråkratiske hålling"
Per Olof Carlström klaget to ganger på gebyret han fikk fra Euro Parking Collection Plc. Det har resultert i at kravet nå er kommet opp i 560 svenske kroner. I et brev til samferdselsminister Liv Signe Navarsete klager han på den "ofattbara byråkratiske hålling" han har opplevd.

- Et krav på 10 kroner kaster man i papirkorgen og håper at turisten kommer tilbake. Jeg er ferdig med Norge. Det blir aldri mer Norge, sier Carlström.

Les også Steinar Figveds blogg: Avskjedsbrev fra en svensk bilturist

Kristiansand Bomselskap AS har i perioden 1. januar 2007 til 30. april 2008 sendt ut 26664 krav til utenlandske bilister.

- Tidligere når flere visste om at det ikke ville bli noen følger om en ikke betalte så var det mange som tok den sjansen. Nå som det blir kjent at utlendinger får tilleggsavgift, så vil flere og flere betale, sier daglig leder Kjell Riseng i Kristiansand Bompengeselskap AS.

Riseng innrømmer at systemet er byråkratisk, men at dette må til for å få til en rettferdig behandling.

- Det er jo regelverket som er slik da at passerer du gjennom bomstasjonen i Kristiansand uten å betale for denne avgiften så får du en tilleggsavgift på 300 kroner.

- Synes du det er rimelig?

- For oss som administrerer det så fører det til merarbeid. Det koster penger å behandle dette manuelt. At det kan føles urettferdig for denne familien, vel, en har regler å forholde seg til, jeg kan ikke si noe annet, sier Riseng.