Daniel mobil (Foto: TV 2 hjelper deg)
Daniel mobil (Foto: TV 2 hjelper deg)

Syvåring fikk sex-SMS

Daniel Vågan (7) hadde knapt tatt i bruk sin nye mobil før sexmeldingene dundret inn.

- Dette er kjempebeklagelig! Denne saken har ikke blitt håndtert slik den skulle fra dag 1. Det sier innholdssjef Marius Halle i NetCom etter at 7 år gamle Daniel gjennom over et år har mottatt betalingsmeldinger han overhodet ikke ønsket, blant annet med svært vågalt innhold.

Ny mobil – noe er galt
Det hele begynner for litt over et år siden. Daniel fyller syv år, og har lenge ønsket seg en mobiltelefon. Og når mammaen til Daniel, Marit, i tillegg har lyst å ha litt ekstra kontroll på gutten sin, bestiller de en telefon med abonnement fra NetCom.

- Med en ny mobil kunne jo Daniel også ha litt mer daglig kontakt med pappaen sin, som ikke bor hos oss lenger. Dessuten er det ofte kluss med skolebussen, og med en telefon kunne Daniel ringe meg hvis han måtte hentes, forteller Marit.

Telefonen ankommer med posten, og Daniel begynner så smått og ta den i bruk. Men det går ikke lang tid før både mor og sønn oppdager at noe ikke er som det skal.

- Jeg brukte nesten ikke telefonen i det hele tatt, men plutselig var kontantkortet tomt likevel, forteller Daniel.

Mor-daniel (Foto: TV 2 hjelper deg)
Mor-daniel (Foto: TV 2 hjelper deg)

Sexmeldingene raser inn
Dette skaper krangel i heimen, for mamma og Daniel har en klar avtale om hvor mye sønnen skulle bruke telefonen. Men Daniel står på sitt, og avviser kontant at han har brukt den mer enn avtalt.

- Det viser seg etter hvert at det er betalingsmeldinger til 20-30 kroner stykket som tapper Daniels telefon. Og med tanke på hva meldingene faktisk inneholder så forstår vi at det neppe er Daniel som kan ha bestilt dem, forteller mor Marit.

Innholdet i meldingene er nemlig svært så lite interessante slik syv år gamle Daniel ser det. Han får blant annet en rekke meldinger om hvordan været rundt omkring i Norge er og om hvilken universitets- eller høgskoleutdanning han bør velge. I tillegg tikker det også inn en rekke sms med svært så vågale tilbud til den unge gutten. «Hotte sexfilmer» er noe av det Daniel blir tilbudt.

Daniel (Foto: TV 2 hjelper deg)
Daniel (Foto: TV 2 hjelper deg)

NetCom makter ikke å stoppe
- Vi ringer til NetCom, sender e-post etter e-post, og ber dem om å vennligst sperre nummeret hans for dette, noe de lover å ordne gjentatte ganger. Men likevel fortsetter meldingene å renne inn, forteller Marit.

Daniel selv trekker på skuldrene av det hele, og lurer mest på hvem alle disse damene er som tydeligvis vil ha tak i ham hele tiden. En ting irriterer ham seg likevel over.

- Jeg syns det er teit at kontantkortet mitt går tomt hele tiden.

Kritikk fra flere hold
- Det skal være en smal sak for NetCom å sperre for disse innholdsmeldingene. Det skal selskapet kunne gjøre ganske enkelt.

Det sier seksjonssjef Frode Elton Haug i Forbrukerombudet, som ikke helt kan forstå hvorfor NetCom har brukt så lang tid på denne saken. Også organisasjonen Barnevakten synes at NetCom burde ha gjort opp i saken for lenge siden.

- Når det er snakk om en så ung bruker, synes jeg NetCom har et spesielt ansvar. Her burde de tatt affære på et mye tidligere tidspunkt.

Netcom-mote (Foto: TV 2 hjelper deg)
Netcom-mote (Foto: TV 2 hjelper deg)

NetCom beklager
Men det har altså ikke NetCom gjort, selv om Marit har kontaktet kundeservice et sted mellom 20 og 30 ganger og gang på gang bedt dem ordne det slik at Daniel på syv ikke får sex-SMS rett inn i innboksen sin.

Men hvordan kan det ha seg at et så stort og tilsynelatende proft selskap som NetCom ikke makter å gjøre dette? Marit og Daniel drar til Oslo for å møte innholdssjef Marius Halle i NetCom som prøver å forklare det hele.

Og først og fremst beklager Halle. Han innrømmer at denne saken overhodet ikke har blitt håndtert slik den skulle ha blitt, og at det selvsagt ikke skal være slik at man må ringe inn og be om det samme 20-30 ganger.

Videre sier han at han ikke helt vet hvorfor sexmeldingene har tikket inn til Daniel, men at NetCom skal gjøre alt som står i deres makt fremover for å unngå at det skjer igjen. At NetCom har et spesielt ansvar overfor sine unge kunder, er han helt enig i

- Vi har et veldig stort ansvar og vi ønsker heller ikke at kundene våre og at de unge kundene spesielt skal få ting de ikke har bedt om. Så derfor har vi prøvd å få på plass systemer for å komme dette til livs, og da skal det ikke skje det som har skjedd her, sier Halle

Hele reportasjen kan du se på TV 2 Sumo.