SUNT & GODT: Cathrine Borchsenius hjelper norske familier til et sunnere liv.
SUNT & GODT: Cathrine Borchsenius hjelper norske familier til et sunnere liv.

Med fokus på deg selv!

Jobb, barn og en travel hverdag kan fort gå utover vekten.

Vi er rett og slett ikke flinke nok til å prioritere oss selv! Vi jobber lange dager, løper hjem fra jobben, haster innom matbutikken der vi hiver i oss en bolle i farten fordi blodsukkeret henger og slenger, henter barna i barnehagen og bakster oss hjem med bæreposer fulle av mat og slitne unger.

Les også: Tips om mat og trening

Enkle løsninger
Alle er sultne, og middagen må på bordet fort! Da er det ikke så rart at det fort blir enkle løsninger. Og heller ikke så rart at vi kanskje må ty til en sjokoladebit eller noen kjeks for å stille sulten mens vi lager mat. Og så var det trening da. Ungene er lagt og plutselig har klokken blitt mange. Da er det veldig mye mer fristende å sette seg ned i godstolen enn å ta seg en joggetur ut. Kjenner du deg igjen?

Mer overskudd
Enten det er jobb eller barn, eller en kombinasjon av begge deler som stjeler tiden din, så er det faktisk mulig å gjøre noe med det. Det handler nemlig mye om prioritering. Skal du ha overskudd, spise sunt og få beveget deg nok så må du faktisk sette av tid. Ofte handler det om å sette seg selv litt mer i sentrum! Lytte på sin egen kropp og gjøre det du vet er bra for deg. Bruker du litt mer tid og tanker på sunn mat og trening vil du dessuten få mye mer overskudd, noe som igjen fører til at du blir mer effektiv på jobben og har litt lengre lunte i forhold til barn og de andre du har rundt deg.

Les også: Arvelig vekt

Planlegg
Planlegging er nøkkelen til suksess både når det gjelder mat og trening. Bestem minst en dag i forveien hva du skal lage til middag, og kjøp gjerne inn for flere dager av gangen. Pass på at du alltid har sunn mat i kjøleskapet, å gå aldri i butikken når du er sprengsulten. Da er det lett å falle for fristelsen for å kjøpe seg en sjokolade eller noe annet godt.

Prioriter
Ha aldri dårlig samvittighet for at du prioriterer fysisk aktivitet foran andre ting som jobb, husvask eller hjemmekos. Du vil nemlig føle deg så uendelig mye bedre etter en treningsøkt, og dette overskuddet vil ikke bare være bra for deg selv, men også for alle andre rundt deg.

Og best av alt: Bruker du litt mer tid på mat og trening så er sjansen for at du holder vekten eller går ned i vekt uendelig mye større enn hvis du ikke gjør disse små grepene i hverdagen.

Lykke til!