midtrekkverk2_680 (Foto: TV 2)
midtrekkverk2_680 (Foto: TV 2)

- Slurver med sikkerheten

Bil-organisasjoner er rasende etter at regjeringen kun har satt av midler til ti kilometer midtrekkverk på norske veier i 2008.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Jeg synes det er alt for tafatt. Sammenligner vi med Sverige så har de en progress på 200 og 350 kilometer per år, sier Geir Tangstad Holdal, styremedlem i organisajonen Nei til frontkollisjoner.

Midtrekkverk kan bety en drastisk reduksjon i antall dødsylukker på veiene. Organisajonen er svært kritiske til regjeringens manglende satsing på det de mener er et enkelt tiltak som vil redde mange menneskeliv.

- Redder liv
- Det er så å si hundre prosent effektivt. Den utelukker alt av frontkollisjoner med en gang man får satt opp det fysiske midtskillet, forteller Holdal til TV 2.

Onsdag skal Holdal og flere fra Nei til frontkollisjoner møte samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Holdal håper samferdselsministeren vil varsle en stortstilt bygging av midtdelere på de norske veiene.

- Hundre personer blir i gjennomsnitt drept i frontkollisjoner hvert år. Desto flere midtrekkverk vi får satt ut på våre veier, desto flere liv sparer man, sier Holdal.

- Forskyver problemet
Faglærer i transportfag, Knut Arild Nordli i Flekkefjord, mener det er feil å si at midtrekkverk løser problemene med ulykker.

- Det finnes ingen dokumentasjon på at midtrekkverk fører til færre ulykker. Akkurat der de er forekommer det ikke lenger noen ulykker, men i det rekkverket opphører begynner folk å kjøre forbi hverandre, og da oppstår ulykkene igjen. Det blir bare en forskyvelse av ulykkene, sier Nordli.

- Løsningen må heller være å bygge autobane, sier Nordli til tv2nyhetene.no.