Mesterkokk Charles Tjessem og programleder Cathrine Borchsenius.
Mesterkokk Charles Tjessem og programleder Cathrine Borchsenius.

Arvelig vekt

Overvekt er arvelig, det er ingen tvil om det.

Hvis en av foreldrene dine er overvektig, øker risikoen for at du også du blir overvektig. Hvis begge foreldrene dine er tykke, er risikoen enda større for at du også må slite med vekten.

At overvekt er arvelig skyldes en kombinasjon av gener og miljø. Det er faktisk slik at noen har gener som gjør at de lettere legger på seg enn andre. Dette kan for eksempel gi utslag i form av lav forbrenning, en økt preferanse for søt mat, eller at man rett og slett er litt ekstra glad i å sitte i sofaen fremfor å være i bevegelse.

Ikke bare gener
Noen har altså gener som gjør at de lettere legger på seg enn andre. Men det er nok ikke bare dette som er grunnen til at overvektige foreldre ofte får overvektige barn. Mye skyldes også livsstil. Hvordan vi spiser som barn er i stor grad bestemt av våre foreldres kosthold, så foreldre som selv er overvektige fordi de spiser usunt har dermed større risiko for å få overvektige barn.

Det samme gjelder aktivitet; foreldre som ikke beveger seg noe særlig vil ofte få barn som heller ikke er så glade i fysisk aktivitet. Og dette virker selvfølgelig inn på vekten. Men det er ikke bare foreldre, men hele miljøet rundt som påvirker våre vaner.

Barn som vokser opp i et aktivt miljø der det sparkes fotball eller drives annen form for fysisk aktivitet vil selvfølgelig ha mindre risiko for å bli overvektige enn de som bruker mye tid foran pc’n.

Gode vaner
Det er altså slik at noen har gener som gjør at de lettere legger på seg enn andre. Synd, men sant! Så da kan man altså velge; enten å lene seg tilbake i godstolen og slå seg til ro med at man dessverre har en arvelig tendens til å legge på seg, eller å aktivt kjempe mot disse genene ved å være flink både mht kost og mosjon.

Man trenger nemlig ikke å være tykk selv om man har anlegg for det, - man må bare være ekstra bevisst i forhold til mat og bevegelse!

Det finnes mange måter å gå ned i vekt på, men felles for alle er at du må forbruke mer kalorier enn du får i deg! Du må altså være i energiunderskudd slik at du begynner å tære på ditt eget fett. Dette kan du gjøre på to måter; spise mindre, eller trene mer. Det beste er å gjøre begge deler, altså spise litt mindre og bevege deg litt mer. Dette vil garantert få deg ned i vekt!

Nye vaner
I tillegg til å bevege deg mer og spise mindre, har du sikkert en del uvaner du kan stramme litt inn på. Mange spiser for eksempel ikke frokost. Det er dumt, for undersøkelser viser at en sunn og fiberrik frokost har en positiv innvirkning på både vekt og blodsukker. Hopper du over frokost (og kanskje lunsj også), har du lett for å spise altfor mye og helt feil når du først spiser senere på dagen.

Det er lettere å gå ned i vekt hvis du har et stabilt blodsukker. Det får du ved å spise frokost, ikke la det gå noe særlig lenger enn 3-4 timer mellom hvert måltid, kutte ned på sukker, lyst brød og andre kjappe karbohydrater, og heller velge knekkebrød, grovt brød, grønnsaker og andre kilder til langsommere karbohydrater.

Hvis du i tillegg sørger for å få i deg nok protein i form av rent kjøtt, fisk, kylling, egg, magre melkeprodukter og belgfrukter, ja da har du kommet langt! Og resultatet er høyst sannsynlig at du kommer til å gå ned i vekt!