Nå er det klart for Oslo fashion Week, hvor norske designere skal vise fram neste års vinterskolleksjon.

Les LørdagsMagasinet-blogg

Stadig flere av dem bruker gamle særnorske elementer for å slå an blant både norske og utenlandske kunder.

Noen bruker nå til og med Sinnataggen i sin frekke reklame for klærne.

Se hele «Lørdagsmagasinet» på TV 2 Sumo

At særnorske klær gjerne oppleves som eksotisk er noe gutta bak Ugly Childrens Clothing for lengst har funnet ut. I november i fjor lanserte de babyklær inspirert av den norske lusekofta.

- Når det kommer til særnorske ting så glemmer man gjerne at det er noen fine og kule ting der – alt fra folkemusikk til sånne gamle fine strikekmønstre, sier Aleksander Herresthal i Ugly Childrens Clothing.

For å markedsføre babyklærne har de i vinter flere ganger sneket seg inn i Vigelandsparken og kledd på Sinnataggen. Nå spres bildene fra det frekke reklame-stuntet på internett.

- Sinnataggen var et så urnorsk symbol, og det samme er våre strikkebodyer, så vi klarte ikke motstå fristelsen, sier Herresthal.

Benedicte Langford i BONO som forvalter Gustav Vigelands opphavsrettigheter, sier til LørdagsMagasinet at de har krevd bildene fjernet og en kompensasjon fra klesfirmaet for det som har skjedd.

Aleksander Herresthal og André Jåtog (Foto: TV 2)

- Man kan jo hevde at det er vandalisme, men han fryser og hvis han ikke vil ha den på seg kan han bare ta den av, legger kollega André Jåtog til.

I reportasjen på lørdagsmagasinet møter vi folkene bak "Moods Of Norway" samt en av stylistene bak motebladet "Troll" som senere i år skal lansere en herrekolleksjon ved "Troll of New York". Også her vil lusekofta samt endel andre særnorske designtrekk stå sentralt.

- Det er ikke spesielt sært lenger å være norsk. Det er ikke spesielt annerledes. Det er alment akseptert i Europa at vi i Norge bruker tradisjon i Norge som stilretning, sier stylisten Tommy Løland.