Tormod kjører ned Vallée Blanche foran Aplenes vakreste nordside, Tour Ronde. (Foto: Schenholm)
Tormod kjører ned Vallée Blanche foran Aplenes vakreste nordside, Tour Ronde. (Foto: Schenholm)

Herlig, og farlig

Tormod Granheim er en av verdens mest erfarne skikjørere. Han gir deg gode råd som du bør ta med deg ut i puddereventyr!
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tormod Granheim
Han er 34, har studert noen år, er sin egen sjef, og trives best med pudder under beina.

- Jeg klatrer opp på høye fjell, og kjører ned igjen på ski.

Det er det korte svaret du får om du spør hva han driver med.

Skiboms altså?
På ingen måte. Tormod Granheim er en av verdens mest erfarne skikjørere. Siden 2001 har han levd livet til fulle. Kjørt på ski ned Amerikas høyeste fjell Agoncagua, og stupbratte fjellsider i Iran, Kina, og Tibet. Han ble den første nordmannen som kjørte ned fra en 8000-meters topp, Cho Oyu.

Og han har møtt døden, alt for tett på. Mer om det siden.

For å kunne leve av lidenskapen lager han skifilmer for norske og utenlandske TV-kanaler, og han skriver bøker. Du ser ham i reklamefilmer for Bergans, og han holder foredrag om motivasjon.

Det koster å bo i Chamonix i Frankrike mye av året. Virkelig bratte fjellsider og mengder med snø må du til Alpene for å finne.

- I Chamonix har jeg opplevd at det faller to meter løssnø over natten. Det er så mye at du nesten ikke vil tro det. Løssnø til hoftene, smiler Tormod.

Denne skyen kjører du ikke fra! (Foto: NGI)

Herlig, men også farlig
To meter nysnø betyr mye vekt på toppen av den snøen som allerede ligger der. Fort hundre kilo ekstra for hver kvadratmeter fjellside. Dersom det er svake lag i snødekket kan vekten få snødekket til å gi etter. Er det bratt nok løsner tjukke flak og begynner å skli nedover.

Fjellsiden kan endre seg fra pudder til hvitt inferno på et blunk. Se for deg ti tusen kubikkmeter snø som raser nedover, femti meter i sekundet, over to hundre kilometer i timen.

Er du på feil sted da ligger du tynt an. En fjerdedel av de som blir tatt av snøskred omkommer i selve skredet. Når skredet stopper kan hver kubikkmeter snø veie sju hundre kilo. Nesten kompakt is altså. Klarer noen å grave deg ut før det er gått femten minutter er det nitti prosent sjanse for at du fortsatt er i live. Etter en halvtime lever bare en av fire.

Så sørg for å holde deg unna snøskred.

- Det aller viktigste er selvdisiplin, sier Tormod. Lage seg en ekstra kopp kaffe og ta det med ro, selv om det er fristende å dra ut.

Det nest viktigste er kunnskap.

Ja, det er så bratt. (Foto: Tormod Granheim)
- Skal jeg til et nytt sted følger jeg med på været. Hvor mye snør og blåser det i uken før jeg drar, hvordan er temperaturen, forklarer han.

Du kan ta med deg mye kunnskap fra et fjell til et annet, men du må også ha lokalkunnskap.

- Er jeg ukjent med området holder jeg meg i nærheten av ski-anlegget. Der det kjøres mye setter snøen seg bedre, og jeg risikerer ikke å kjøre inn i et skredfarlig område helt uforvarende.

Tormod forteller at han har snudd på mange turer.

- Til og med klatret opp bratte fjell, funnet ut at dette er for farlig, og så kjørt ned en annen rute enn den jeg hadde gledet meg til. Er det skredfarlig er du dum om du kjører!

Ikke la deg lure
I mange skifilmer leker kjørerne i små skred.

- Det er et vanlig triks å løse ut det vi kaller for slough, forklarer Tormod. Små løssnøskred som vi leker med til ære for fotografen, før vi kjører ut til et trygt sted i terrenget.

Ikke la filmene lure deg til å tro at skred er ufarlig. Det du ser er de beste frikjørerne i verden.

- Vi kjenner terrenget veldig godt, og kan sette fart og rømme ut til siden i 130 km/t om nødvendig, forklarer Tormod. Og vi har et team med helikopter like i nærheten.

Artikkelen fortsetter under bildet!

Tormod på toppen av Everest, klar til å kjøre ned. Eggen er så smal at skiene stikker utfor både foran og bak. (Foto: Tomas Olsson)

Tragedien på Everest
I 2006 ville Tormod Granheim og den svenske kompisen hans Tomas Olsson bli de første som kjørte ned nordveggen av Mount Everest.

De to klatret opp nordryggen av verdens høyeste fjell på under et døgn, og sto på toppen 16. mai. Tormod og Tomas tok et par bilder, festet skiene og begynte nedturen.

- Vi er fryktelig slitne, og er midt i den mest krevende skikjøringen vi har opplevd noengang. Dette er veldig spennende, jeg kan ikke si noe annet. Vi koser oss, vi koser oss bigtime, sa Tormod i en lydmelding til Nettavisen et par timer nede i fjellsiden.

Like etter falt Tomas i døden. Han rappellerte ned en femti meter høy klippe, da snøsikringen som festet tauet hans løsnet.

Det siste bildet. Tomas setter sikringen som glapp. (Foto: Tormod Granheim)

Tormod sto så ikke fallet, og ante ikke hvordan det var gått med Tomas. Men tauet var borte, og han måtte klatre ned uten sikring og uten å kunne rappellere. En klatreteknisk bragd i seg selv. Nede var det ingen Tomas å se, og en fortvilet Tormod måtte fortsette på ski alene. Han er fortsatt den eneste som har klart å kjøre ned nordveggen av Everest, men han mistet kompisen sin.

Da Tomas traff fjellsiden under klippen raste han videre tre kilometer nedover, og ble funnet fire dager senere.

Selv etter måneder med forberedelser og trening, og med verdens beste utstyr kan det altså gå galt.

Dette må du ha med
Everest er farlig, men frikjøring er ikke risikofritt uansett hvor du kjører.

- Jeg drar ikke ut med folk som ikke har med beeper, stang og spade. Frikjøring uten sånt utstyr er som å kjøre bil uten sele, sier Tormod kategorisk.

En beeper, eller skredsøker, er en liten boks du har festet på deg. Den sender normalt ut et signal, men kan settes til å peile inn signaler fra andre slik at du kan finne en begravd kompis raskt.

- Beeperne er nå blitt digitale, forklarer Tormod. De forteller også hvor langt unna kompisen er, og om det er flere som er begravd. Utviklingen går kjapt, ikke kjøp den første og beste. Selgerne er ofte opptatt av å selge ut varelageret!

Stangen ligger sammenfoldet som en teltstang i sekken, og brukes for å finne ut nøyaktig hvor og hvor dypt kompisen din ligger. Spaden må tåle en støyt, og du graver lettest dersom skaftet er langt.

- Du driver med ekstremsport Tormod, disse rådene gjelder vel ikke for folk flest?

- Jo, disse holdningene må alle ha. Driver du med frikjøring må du alltid ha skred i bakhodet. Tenke risiko i alt du gjør.

- Du er ikke redd for å skremme folk nå da?

- Du ser deg for når du går over gaten, ikke sant? Kan jeg få dele et skitips sånn helt til slutt?

- Klart det!

- Hold armene foran deg! Alt for mange sliter med balansen i løssnøen. Holder du armene foran kroppen blir du mye stødigere!

Tomod hopper ned på Vallée Blanche i Alpene. (Foto: Schenholm)