Avslørt i sommer – snart er denne i Norge

Xpeng er kjapt ute med sin nye G9. Se bildene:

Her står en kamuflert Xpeng G9 til lading i Norge, i sommer. Nå har den akkurat hatt premiere i Kina – og de første bilene er på vei til Norge. Foto: Emil Halvorsen
Her står en kamuflert Xpeng G9 til lading i Norge, i sommer. Nå har den akkurat hatt premiere i Kina – og de første bilene er på vei til Norge. Foto: Emil Halvorsen

De siste årene har vi fått se ekstra mange kamuflerte testbiler i Norge. Årsaken er enkel: Bilprodusentene satser mer og mer på elbiler. Da er Norge et bra land å teste i, med godt utbygget ladeinfrastruktur.

I sommer fikk vi i Broom tilsendt bilder av en stor, kamuflert SUV fra flere av leserne våre. Etter litt detektiv-virksomhet kom vi fram til at dette var kommende Xpeng G9 som da var i innspurten av testene.

Allerede på vei til Norge

Den innspurten har gått fort, for i går var det premiere for G9 hjemme i Kina. Og her skal vi ikke behøve å vente lenge før vi får se ferdig og ukamuflert bil i Norge.

– Det er svært gledelig å kunne informere om at de første eksemplarene av bilen allerede er på vei til Norge, der den får Norgespremiere i løpet av kort tid. G9 er den nye flaggskip-modellen til Xpeng , og allerede har mange nordmenn meldt sin interesse for kjøp av modellen som etterfølger G3i og P7, opplyser Knut Arne Marcussen som er PR-sjef for Xpeng i Norge.

Her blir G9 avslørt på test i Norge

G9 er en velvoksen SUV på tett oppunder 4,9 meter.
G9 er en velvoksen SUV på tett oppunder 4,9 meter.

800 volts-system

Bilen er 4,89 meter lang og har akselavstand på nesten 3 meter. Her skal det være svært god innvendig plass, men ikke mulighet for sju seter.

Rekkevidde er så langt ikke målt etter WLTP-normen, men det blir antatt at denne vil havne rundt 500-550 kilometer på toppmodellene. Bilen kommer med to batteripakker, den største er på 98 kWt.

800 volts-system er på plass, dette bidrar til svært rask lading. «Verdens raskest ladende bil», sier Xpeng selv, G9 skal kunne utnytte selskapets egne 480 kW-hurtigladere hjemme i Kina.

Sjekk dørene på denne

Ikke overraskende er det høy skjermfaktor innvendig, XPeng lover også et eksklusivt interiør.
Ikke overraskende er det høy skjermfaktor innvendig, XPeng lover også et eksklusivt interiør.

550 hestekrefter

G9 kommer med både bakhjulsdrift og 4x4, toppmodellen med to elmotorer har ytelse på 550 hestekrefter, 0-100 km/t går unna på 3,9 sekunder.

Bilen har også svært mye avansert selvkjørings-teknologi. Her er Xpeng langt fremme, med flere egenutviklede løsninger.

Fly eller limousine? Ja takk – begge deler

Markedet for store, elektriske SUV-er vokser stadig, sist ut er Xpeng G9.
Markedet for store, elektriske SUV-er vokser stadig, sist ut er Xpeng G9.

Under 450.000 kroner

Bilene som nå er på vei til Norge, blir å regne som en forsmak. Det er ikke ventet levering ut til kunder i år, dette kommer først i 2023.

Dermed blir også prisene ekstra interessante, ettersom det kommer moms på elbiler til over 500.000 kroner fra årsskiftet. Så langt vet vi ingen ting om norske priser, men i Kina skal innstegsmodellen starte på litt i underkant av 450.000 kroner. Toppmodellen som heter Launch Edition kommer på rundt 650.000 kroner, i Kina.

Helt nytt bilmerke i Norge – her er dommen

Den innvendige plassen skal være svært god, med en rekke komfortdetaljer.
Den innvendige plassen skal være svært god, med en rekke komfortdetaljer.

Video: Her er vårt første møte med XPENG