Avslørt i sommer – snart er denne i Norge
Xpeng er kjapt ute med sin nye G9. Se bildene:
De siste årene har vi fått se ekstra mange kamuflerte testbiler i Norge. Årsaken er enkel: Bilprodusentene satser mer og mer på elbiler. Da er Norge et bra land å teste i, med godt utbygget ladeinfrastruktur.
I sommer fikk vi i Broom tilsendt bilder av en stor, kamuflert SUV fra flere av leserne våre. Etter litt detektiv-virksomhet kom vi fram til at dette var kommende Xpeng G9 som da var i innspurten av testene.
Allerede på vei til Norge
Den innspurten har gått fort, for i går var det premiere for G9 hjemme i Kina. Og her skal vi ikke behøve å vente lenge før vi får se ferdig og ukamuflert bil i Norge.
– Det er svært gledelig å kunne informere om at de første eksemplarene av bilen allerede er på vei til Norge, der den får Norgespremiere i løpet av kort tid. G9 er den nye flaggskip-modellen til Xpeng , og allerede har mange nordmenn meldt sin interesse for kjøp av modellen som etterfølger G3i og P7, opplyser Knut Arne Marcussen som er PR-sjef for Xpeng i Norge.
Her blir G9 avslørt på test i Norge
800 volts-system
Bilen er 4,89 meter lang og har akselavstand på nesten 3 meter. Her skal det være svært god innvendig plass, men ikke mulighet for sju seter.
Rekkevidde er så langt ikke målt etter WLTP-normen, men det blir antatt at denne vil havne rundt 500-550 kilometer på toppmodellene. Bilen kommer med to batteripakker, den største er på 98 kWt.
800 volts-system er på plass, dette bidrar til svært rask lading. «Verdens raskest ladende bil», sier Xpeng selv, G9 skal kunne utnytte selskapets egne 480 kW-hurtigladere hjemme i Kina.
550 hestekrefter
G9 kommer med både bakhjulsdrift og 4x4, toppmodellen med to elmotorer har ytelse på 550 hestekrefter, 0-100 km/t går unna på 3,9 sekunder.
Bilen har også svært mye avansert selvkjørings-teknologi. Her er Xpeng langt fremme, med flere egenutviklede løsninger.
Fly eller limousine? Ja takk – begge deler
Under 450.000 kroner
Bilene som nå er på vei til Norge, blir å regne som en forsmak. Det er ikke ventet levering ut til kunder i år, dette kommer først i 2023.
Dermed blir også prisene ekstra interessante, ettersom det kommer moms på elbiler til over 500.000 kroner fra årsskiftet. Så langt vet vi ingen ting om norske priser, men i Kina skal innstegsmodellen starte på litt i underkant av 450.000 kroner. Toppmodellen som heter Launch Edition kommer på rundt 650.000 kroner, i Kina.
Helt nytt bilmerke i Norge – her er dommen
Video: Her er vårt første møte med XPENG