Ny utgave er klar – da raser prisen
Mercedes kommer med flere varianter av EQE.
Mercedes begynner virkelig å få fart på elbil-satsningen.
I sommer fikk vi kjøre én av de mest interessante modellene så langt, helt nye EQE – som på mange måter er det elektriske svaret på storselgeren og klassikeren E-Klasse.
Foreløpig har kun AMG EQE 43 vært tilgjengelig for bestilling i Norge. Den starter på 897.000 kroner (eksklusive levering). Da får du opptil 676 hestekrefter, som nesten kan bli i overkant for mange.
Nå er imidlertid ventetiden over: Mercedes åpner nå for bestilling av tre nye versjoner av EQE. Det gjør også at startprisen faller drastisk.
Over 300.000 kroner rimeligere
Modellporteføljen utvides med EQE 300, EQE 350 4MATIC og verstingen Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+.
EQE 300 har en batterikapasitet på 89 kWt, og en rekkevidde på opptil 639 kilometer, mot 530 kilometer i AMG EQE 43.
En vel så god nyhet er at prisen begynner på langt mer overkommelige 593.000 kroner. Altså er nykommeren 304.000 kroner rimeligere enn AMG-versjonen som har regjert alene i EQE-familien frem til nå.
Test Mercedes-AMG CLA 45 S: Kjøreglede i bøtter og spann
25 mil på 15 minutter
Utgaven med firehjulstrekk, EQE 350 4MATIC, har en batterikapasitet på 90,6 kWh og en rekkevidde på opptil 597 kilometer.
Alle varianter av EQE kan lades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW gjennom ladeboks via den kraftige ombordladeren, som er tilleggsutstyr.
En rekkevidde på nye 250 kilometer kan lades opp på 15 minutter under rette forhold, lover Mercedes.
Luftfjæring og bakhjulsstyring
I kjent Mercedes-ånd blir også EQE tilgjengelig med mye snasent utstyr. EQE kan utstyres med blant annet luftfjæring, som kombinerer luftfjæringsbelger med adaptive dempere – som justeres individuelt for hvert enkelt hjul.
Kontroll av høydenivå er også en del av luftfjæringen. Systemet holder bakkeklaringen konstant, uavhengig av kjøretøyets last, men gjør også endringer når det er nødvendig.
For eksempel senkes EQE med 20 millimeter ved hastigheter over 120 km/t i SPORT-programmet, for å redusere aerodynamisk motstand, og for å øke stabiliteten. Ved hastigheter opptil 40 km/t kan bilen heves med 25 millimeter ved kun et tastetrykk.
Avhengig av konfigurasjon er både 4,5 og 10 graders bakakselstyring tilgjengelig som tilleggsutstyr. Med 10 graders bakakselstyring reduseres svingradiusen fra 12,5 til 10,7 meter.
Test Mercedes EQS: – Dette er tiårets viktigste bil
Hengerfeste og takstativ
EQE har et høyt nivå av standardutstyr. Blant annet er komfortunderstell, LED High Performance med fjernlysassistent, speilpakke, smartphonepakke, og ambient lighting standard.
Velger du EQE 43 4MATIC eller EQE 53 4MATIC+, får du i tillegg DIGITAL LIGHT med adaptive fjernlys, elektriske memoryseter foran, luftfjæring, og 3,6 graders bakakselstyring som standard.
Alle varianter av EQE har fester for takstativ, og mulighet til å kunne laste opptil 100 kg på taket. I tillegg kan EQE bestilles med tilhengerfeste som kan trekke opptil 750 kg.
Nesten 700 hestekrefter
I dag blir også toppmodellen i EQE-familien tilgjengelig for bestilling. EQE 53 4Matic + har to elektriske motorer, firehjulsdrift og en effekt på opptil 687 hestekrefter.
Dreiemomentet er voldsomme 1.000 Nm.
Med AMG DYNAMIC PLUS Pakke og boost-funksjon. Det gir EQE 53 4MATIC+ en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på kun 3,3 sekunder.
Startprisen på EQE 53 er 987.000 kroner.
– EQE kommer nå i flere nye utgaver som byr på enda lengre rekkevidde og enda heftigere effekt. Med et imponerende komfortnivå og teknologielementer hentet direkte fra flaggskipet EQS, leverer EQE en luksuriøs opplevelse på toppnivå, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Les vårt førsteinntrykk av EQE her
Priser - Mercedes EQE
EQE 300: 593.000 kroner
EQE 350 4Matic: 652.000 kroner
AMG EQE 43 4Matic: 897.000 kroner
AMG EQE 53 4Matic: 987.000 kroner
* Prisene er eksklusive levering
Petter Schjerven: – Det er lite miljøvennlig – men alle andre kjører jo elbil