Får ikke solgt klassikeren – ikke en gang til halv pris

Markedet er helt dødt. Hva gjør man da?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har en fin Audi 100 LS fra 1977 som har gått bare 79.000 kilometer. Dette er kanskje ikke det aller mest sjeldne, men det er en hel, pen og original todørs bil med takluke.

Har prøvd meg i bruktbil-markedet, men med dårlig respons. Jeg ser at fine utgaver selges i Tyskland og USA for rundt 14.000 Euro/Dollar

Jeg har lagt ut min for rundt halvparten. 65.000 kroner, men med null respons fra norske kjøpere. Har du noen råd og tanker rundt dette?

Benny svarer:

Hei på deg. Kjedelig å ikke få solgt bil-smykket sitt, når man først har tatt avgjørelsen. Ofte er det jo da noe annet og morsomt som er på vei inn i garasjen.

Jeg har ikke akkurat fasitsvaret på hvorfor den ikke blir solgt, men en del tanker og forslag har jeg. Mange sier jo at: «Bare prisen er lav nok, så blir alt solgt». Det er riktig, men noen ganger kan det være litt mer sammensatt enn som så.

Jeg har sansen for disse bilene. Jeg er så gammel at jeg husker de ble lansert. Jeg liker designet og det litt lave og brede utseendet. Dette var kanskje Audis første og viktigste modell mot premium-segmentet, hvor de er i dag.

Bilen din er en LS, altså en relativt sparsomt utstyrt (og vanlig) modell. Mange som skal ha en slik, vil nok gjerne ha en med den ettertraktede og legendariske rekkefemmer-motoren. Markedet kan være svært selektivt på slike ting, sammen med utstyrsnivå og fargekombinasjonen utvendig og innvendig. Det markedet oppfatter som «riktig» bil blir fort solgtfor en god pris. I motsatt ende tar det lengre tid og prisen må noe ned. Slik er det bare.

Mange som har lyst på Audi 100 drømmer nok om den med fem sylindere. Bildet er også et eksempel til etterfølgelse.
Mange som har lyst på Audi 100 drømmer nok om den med fem sylindere. Bildet er også et eksempel til etterfølgelse.

Så er det dette med selve annonsen da – og hvordan den er utformet med bilder og tekst. Husk hele tiden på at det er en «drøm» du skal selge. Det krever fine bilder tatt i rolige og pene omgivelser og gjerne med riktig lys. Er man ikke veldig fotokyndig selv, så få hjelp av noen med peiling. Dette er kjempeviktig. Det er førsteinntrykket – og det som skal få en potensiell kjøper interessert i nettopp din bil.

Rydd bagasjerommet, få ut papir og søppel innvendig. Vask, shine og gjør grundig rent. La det ta den tiden det tar. Da kan man også ta fine detalj-bilder. Et skittent motorrom som stort sett viser en rusten luftfilter-boks pirrer ingen til å betale ekstra. Bilen må virkelig skinne. Unngå søplebøtter, rustne oljefat og veltede sykler i bakgrunnen – tenk helhet. Ingenting i bakgrunnen må forstyrre og ta oppmerksomheten. Det skal være lekkert.

Ha fokus på det positive

Det samme med selve annonseteksten. Her slurves det en del. Den må være utfyllende, god og gi kjøper lyst på denne bilen, samtidig som den er ærlig. Igjen: du skal selge en drøm. Fokuser på det positive ved bilen. I ditt tilfelle ville jeg fokusert blant annet på at den har lav kjørelengde, takluke og at den har to dører (som er mer attraktivt enn fire).

Ikke begynn med å ramse opp feil og svakheter ved bilen. Sjansen er da stor for at kjøpere bare hopper av – før de har lest hele teksten. Begynn med det som er positivt, bra og unikt for din bilen. Men for all del – ikke overdriv og skryt vilt og uhemmet. Saklig og god informasjon er det man ønsker.

Audi 100 kom i typiske 70-tallsfarger, også innvendig. Bilder av ryddige interiør trekker alltid opp i en annonse.
Audi 100 kom i typiske 70-tallsfarger, også innvendig. Bilder av ryddige interiør trekker alltid opp i en annonse.

Eventuelle feil og mangler kan man nevne til slutt – men på en måte som ikke trekker bilen ned i søla, med mindre det er alvorlige feil som gir grunn til det. En annonse bør også være uten skrivefeil. Her syndes det en god del. Er man ikke veldig flink til å skrive selv, så få hjelp.

En fersk EU-kontroll, eller en tilstandsrapport er også alltid bra. Det viser ærlighet som igjen bygger tillitt. Selvfølgelig må prisen være riktig satt – ellers er man sjanseløs. Min erfaring er at de fleste biler er noe mindre verdt enn det selger tror, håper og forventer. Ha det i bakhodet. Som regel er det bedre å gå ned for eksempel 5.000 kroner, enn å ikke få solgt.

Kommer noen for å se på bilen må også alt være på stell. Bilen skal være nyvasket, tanken ha bensin og batteriet strøm. Å begynne å surre med startkabler og bensinkanner da er bare for dumt. Opplagt? Si ikke det. Jeg har selv kommet for å se på biler hvor det har vært tilfelle.

Til slutt bør man ha all tilgjengelig dokumentasjon klar. Også en kjøpekontrakt. Det beste er jo om man får signert denne der og da.

Med fare for å få skjenn: Får man ikke solgt en bil i Norge, er det absolutt lov å prøve utenlands. Mange er imot å eksportere biler, men vi importerer jo også en del, så jeg tenker at det går opp i opp.

Håper disse tipsene kan komme både deg og andre til nytte, samtidig som jeg ønsker deg lykke til med Audi-salget.

Les også: Slik gikk Audi fra raring – til luksusbil

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Denne bruktbilen er så sjelden at entusiastene knapt har hørt om den

Video: Her møter vi en skikkelig entusiast som også har gammel Audi