Bruktbiltest: Mercedes E-Klasse

Her får du stor statusbil til lavpris

Men er brukt E-Klasse et smart kjøp?

Hva får du egentlig av bruktbil fra 25.000-100.000 kroner? Det ser vi i Broom nå nærmere på.

Vi har samlet et knippe av typiske billigbiler og gir deg våre beste råd: Hva bør du vite om dem, hva som er plusser og minuser og ikke minst: Hva du bør se opp for.

Denne gangen er bilen Mercedes E-Klasse, som ble produsert mellom 2010 og 2013. Den som på internspråket gjerne omtales som W212, en modell før en stor facelift som kom fra 2014.

Vi snakker om en stor familiebil av det litt småsnobbete slaget, hvis konkurrenter først og fremst var Audi A6, BMW 5-serie og Lexus GS. Alle biler i premium-klassen.

I kjent Mercedes-stil ble denne levert både som stasjonsvogn, sedan , coupe og cabriolet. Med et rikelig motorutvalg og omfattende tilbehørslister hvor det kun var eierens fantasi, eller lommebok, som satte begrensingene. Nå kan du få den veldig billig, men er den fortsatt et smart kjøp?

Mercedes E-Klasse W212 var en feiende flott, komfortabel og romslig bil, men den kostet mye. Nå derimot kan du få den overraskende rimelig.
Mercedes E-Klasse W212 var en feiende flott, komfortabel og romslig bil, men den kostet mye. Nå derimot kan du få den overraskende rimelig.

Hva bør du vite om Mercedes E-Klasse?

Mercedes E-Klasse har alltid vært en komfortabel og svært romslig bil for den øvre delen av middelklassen som ny. Dessuten er bilene kjent som svært driftssikre. Dette er tre argumenter som også har gjort bilene uvanlig populære i drosje-næringen.

Etter et par stygge «riper i lakken» for kvalitet – og særlig rust – på de to foregående modellene, W210 og W211, skal denne holde velkjent og ærverdig Mercedes-standard igjen. Blant annet med svært god rustgaranti.

Produksjonen startet i 2009, men første årsmodell er 2010. Bilen fikk et uvanlig kort liv til Mercedes å være. Den fikk en del kritikk for designet. Særlig den lille «knekken» på bakdøra, som var et designelement de hentet fra den såkalte Ponton-modellen fra 50- og 60-tallet.

Allerede etter tre år kom en omfattende facelift, med et annet, rundere og mer moderne design. Men da blir prisen også en annen på bruktmarkedet.

De firesylindrede dieselmotorene er de mest vanlige og er den mest kurante motoriseringen. Dessuten de relativt drivstoffgjerrige. 200, 220 og 250 CDI har i utgangspunktet den samme dieselmotoren på 2,1-liter, men med ulike effektuttak på henholdsvis 136, 170 og 204 hestekrefter.

Men også et stort antall bensinmotorer finnes. Alt fra firesylindrede, via V6 og opp til store og tørste V8-ere. Også V6-diesel er å få. Biler med manuelt gir finnes, men er svært uvanlig. 5 og 7-trinns automatgir er mest vanlig. På nyere biler (etter facelift) kan man få 9-trinns automatgir også.

Bilen finnes i utgangspunktet i tre utstyrsvarianter. Classic, Elegance og Avantgarde. I tillegg finnes et utall utstyrspakker og separate tilvalg.

4Matic firehjulsdrift sikrer god framkommelighet uansett føre. Mange av bilene i Norge har dette.
4Matic firehjulsdrift sikrer god framkommelighet uansett føre. Mange av bilene i Norge har dette.

Hva må du betale?

Du får de aller billigste bilene til 30.000 kroner, men ikke regn med at det er bare å vri rundt nøkkelen å kjøre da. Du bør ha en delebil, mye verktøy, enda mer kunnskap – og god tid.

For rundt 100.000 kroner begynner det å hjelpe. Det er fortsatt eldre eksemplarer av arten og høy kilometerstand og ofte et visst omsorgsbehov her også. Det er definitivt biler som man MÅ sjekke nøye før kjøp.

Vi opplever også at tilstanden på bilene varierer ganske mye, selv prisene er like. Her gjelder det å sortere ut riktig bil. Vår påstand er at teknisk tilstand er viktigere enn stor motor og masse utstyr, om du er ute etter daglig bruksbil i denne prisklassen.

Fra 150.000 kroner og oppover begynner det virkelig å hjelpe. Da kan man få fine og problemfrie biler som er EU-godkjente, har fin eier- og servicehistorikk og som fortsatt er en flott familiebil.

I motsatt ende finner vi råtassene fra AMG, med lav kilometerstand, alt du kan tenke deg av utstyr også videre. Da kan man fortsatt svi av over 700.000 på en slik bil. Da er det definitivt ikke noen billig bil lenger ...

Gode materialer, komfortable seter og generelt mye utstyr kjennetegner E-Klasse innvendig, men man ser nå at bilen ikke er ny lenger.
Gode materialer, komfortable seter og generelt mye utstyr kjennetegner E-Klasse innvendig, men man ser nå at bilen ikke er ny lenger.

Hvem kjøpte den som ny?

Kraftig dieselmotor, automatgir, høyt utstyrsnivå, god plass og gjerne firehjulsdrift – dette var drømmekombinasjonen for mange familier da disse var nye. Men det kostet. Det var gjerne godt bemidlede familier som kjøpte disse bilene nye.

Samt de som kjørte mye, fort og langt og som prioriterte en sikker og komfortabel bil til langturene.

Det var også bilen for de var ute etter litt diskret status. Også blant disse kjøperne har Mercedes vært et naturlig valg i en årrekke.

Sist, men ikke minst: E-Klasse var i en årrekke drosje-eiernes soleklare favoritt-doning.

Bagasjerommet på stasjonsvogna er rett og slett klasseledende stort.
Bagasjerommet på stasjonsvogna er rett og slett klasseledende stort.

Pluss

Komfort, plass og en dose status. Godt utvalg i ulike motorer og utstyrsnivåer, biler i ulike prisklasser.

Minus

Dyre å ha på verksted når noe går i stykker. Mange biler har gått både langt og lenger enn langt.

Prisene på E-Klasse varierer mye og det samme gjør tilstanden på bilene. Man må sjekke disse nøye før kjøp.
Prisene på E-Klasse varierer mye og det samme gjør tilstanden på bilene. Man må sjekke disse nøye før kjøp.

Hvor galt kan det gå?

Dette kan gå veldig galt. Mercedes er dyre biler. Ikke bare i innkjøp, men som nevnt, også å reparere om noe går i stykker. Det gjør det jo gjerne med eldre biler – før eller siden. Selv om den generelle kvaliteten er god, varer heller ikke en Mercedes evig.

Her er det svært viktig å lete opp en så god bil som mulig. Ellers kan det fort ende opp med påkost over det bilen er verdt.

Hva mener eierne?

Vi i Broom har spurt eierne hva de mener om sin Mercedes E-Klasse av denne generasjonen. Hele eiere 116 har svart og gitt karakter. Klikk her så får du vite hva de mener:

Hvor bra er Mercedes E-Klasse som bruktbil? Se mer i videoen under:

Sjekk også ut vår test av brukt Mercedes E-Klasse W212 her: