Må droppe utstyr som har vært vanlig i flere tiår

Lada starter opp igjen, med mye enklere biler.

Nå starter Lada opp produksjonen av biler igjen, men de blir enklere enn tidligere.
Nå starter Lada opp produksjonen av biler igjen, men de blir enklere enn tidligere.

I vår skrev vi at russerne måtte stenge ned sin største bilfabrikk. Nemlig Togliattifabrikken hvor Lada produseres. Dette var som følge av sanksjoner etter Russlands invasjon av Ukraina.

De manglet rett og slett deler til å produsere bilene. Les mer om det her:

I etterkant har også Renault trukket seg fra samarbeidet med Lada og solgt aksjeposten på 67,1 prosent, for én rubel. Dog med en klausul om at de kan kjøpe tilbake eierandelen innen fem år, om Renault skulle ønske det.

En rekke utenlandske arbeidere og eksperter har også forlatt Russland de siste månedene. Det har skapt ytterligere utfordringer.

Lada Niva har gjennom en årrekke vært en svært viktig bil for den russiske produsenten.
Lada Niva har gjennom en årrekke vært en svært viktig bil for den russiske produsenten.

Gir seg ikke så lett

Renault var en stor og viktig samarbeidspartner og leverandør av deler. Dette stakk ytterligere kjepper i hjulene for russisk bilproduksjon.

Cirka 20 prosent av delene som skal til for å produsere en Lada, derav mye elektronikk, ble tidligere importert. Mye av dette fra Renaults anlegg i Romania.

Men nå blir det aktivitet igjen ved Lada-fabrikken, som ligger rundt 100 mil sørøst for hovedstaden Moskva.

Lada har vel aldri vært mest kjent for innovasjoner og mye utstyr i sine biler. Der har det vært det enkle og funksjonelle som har vært rådende. Nå blir bilene enda enklere og med enda mindre utstyr.

Les også: Lada-eierne er mer fornøyd enn de som kjører Mercedes

Lada-produksjonen starter opp igjen, men uten importerte deler blir bilene nå svært enkle.
Lada-produksjonen starter opp igjen, men uten importerte deler blir bilene nå svært enkle.

Back to basic

Russiske myndigheter har nemlig lempet på kravene både for sikkerhet og utslipp.

Fra nå av vil ikke Ladas biler gjennomgå noen krasjtest, de får ikke ABS-bremser, eller airbager. Setebelte-strammere utelates. Aircondition og elektriske vinduer er bare å glemme. Dette blir «back to basic», uten utstyr vi har tatt for gitt i mange år.

Når det gjelder eksosutslipp sier ryktene at det nå er den såkalte Euro2-standarden, fra 1998, som skal gjelde. Resten av Europa bruker Euro6-standard. Forskjellene er store.

Grunnen er selvfølgelig at de har liten, eller ingen tilgang, på importerte deler og at bilene kan bygges med et absolutt minimum av mikrochips.

Les også: Produksjonen går mot slutten – denne får ingen etterfølger

Granta heter bestselger-modellen til Lada de siste årene.
Granta heter bestselger-modellen til Lada de siste årene.

Ned i pris

Prisen på en ny «førkrigs» Lada Niva var på 818.000 rubler, eller 145.000 norske kroner. Det forventes at den nye blir noe billigere.

Den bestselgende modellen fra Lada de siste årene heter Granta. Den koster fra 519.000 russiske rubler, eller drøyt 90.000 kroner etter dagens valutakurs.

Lada er både store og viktige i Russland. De hadde før krigen i Ukraina også planer om å eksportere biler til flere europeiske land. Sett i lys av dagens situasjon blir det neppe aktuelt med det første.

Les også: Gammel suksess – nå blir den ny

Video: Vi viser deg hva du må se opp for på brukt Skada Octavia