– Høyere rente og dyrt drivstoff påvirker ikke salget
Stadig flere unner seg drømmebilen.
Radarparet Olav Medhus og Thomas Kleven er trolig de to i Norge som har solgt flest superbiler. Etter noen år fra hverandre, er de tilbake på "lag" igjen nå – i butikken Olav åpnet opp midt i pandemien: By Medhus, som ligger på Billingstad i Bærum uten for Oslo.
Her omsettes det sportsbiler og superbiler i rekordtempo. Uten at de vil oppgi nøyaktige tall – rapporteres det om piler som peker bratt oppover.
2022 ligger foreløpig an til å bli et rekordår – akkurat som 2021 var det. Og selv om renten går raskt oppover og bensinprisene skyter til værs i rekordfart, tror de ikke salget skal flate ut med det første.
Nye tider
– Det var greit å jobbe som vi gjorde under pandemien. Da var det færre events og turer, på grunn av nedstengningen. Men nå er vi i full gang med aktiviteter, som før. Da har det vært helt avgjørende at Thomas valgte å bli med på laget, sier Medhus.
Kleven kom fra jobben som daglig leder hos Autoxo Sport, som nå har endret navn til Formula Automobile – og er Norges første offisielle Ferrari-forhandler.
Kleven styrer butikken, når Olav er ute på kundearrangement og turer.
– Vi to fungerer godt sammen, sier Kleven.
Her er Lamborghinis nye super-SUV!
Populært med Lamborghini
Et av merkene som selger godt for tiden, er Lamborghini. Så langt i år er det Huracan og Urus som gjelder. Men her er det også spennende nyheter på vei – som nordmenn allerede har lagt inn reservasjoner på.
– Det er en helt ny utgave av Aventador som ikke er så langt unna. Den blir ladbar – men vil fortsatt ha V12-motor. Her har vi allerede en del reservasjoner inne, forteller Medhus.
Innstegsmodellen, Huracan, skal også erstattes etter hvert. Men først kommer det en egen offroad-utgave av denne. Det er noe helt nytt i dette segmentet. Kleven tror det nye konseptet vil friste norske kunder.
– Her blir det mer bakkeklaring og litt røffere design. Det blir en spennende bil.
Er dette Norges mest unike bilbutikk?
– Ikke rente-sensitivt
Og selv om vi nå merker kraftig prisøkning på strøm og matvarer – kombinert med rask renteøkning – tror altså ikke de to bilselgerne at salget vil bremse opp.
– Sånn har det egentlig alltid vært. I dette segmentet lever markedet sitt eget liv. Vi så det samme under finanskrisen i 2008 og 2009. Det er alltid noen som har råd og lyst til å bruke penger på drømmebilen, sier Medhus.
– Men hva med bensinprisene? De er jo ekstremt høye, nå – og disse bilene er ikke akkurat gjerrige på drivstoff ...
– Nei, men entusiastbiler brukes gjerne bare på spesielle turer eller på godværsdager i helgene. Da har ikke prisene så mye å si. Det er verre for de som bruker bilene sine i hverdagen. Det er de som virkelig blir berørt av de høye prisene, mener de to kompisene.
Salgsrekord for million-SUV: – Mange kjøper bil med hjertet
Salgstall
Første halvår i fjor ble det registrert totalt 32 Lamborghini, Aston Martin, Bentley og Rolls-Royce-modeller i Norge. Altså modeller som utelukkende er luksus eller superbiler.
I år på samme tid er tallet 27. Den avgjørende forskjellen er at antall Lamborghini Urus er lavere i år enn i fjor – trolig fordi den snart skal fornyes.
– Det er mange som er spent på faceliften. Urus er en veldig populær bil. Den har liksom alt du trenger – både sportsbil, familiebil og hyttebil i én, sier Medhus.
Han tar med jevne mellomrom med seg kunder til Lamborghini-fabrikken i Italia, for å spekke opp biler.
– Det er spesielt – og veldig hyggelig å være med på. På den måten blir selve bilkjøpet en del av opplevelsen.
Video: Her snakker vi biltest utenom det vanlige: