PÅ BAKKEN: Dersom det blir streik, kan svært mange SAS-fly på satt på bakken. Foto: Frank Lervik / TV 2
PÅ BAKKEN: Dersom det blir streik, kan svært mange SAS-fly på satt på bakken. Foto: Frank Lervik / TV 2

Nytt varsel fra SAS-pilotene: – Et slag i trynet

SAS-pilotene er ikke interessert i en gradvis opptrapping av streiken, og vil ta ut alle pilotene allerede fra første dag.

29. juni er fristen for meklingen mellom SAS-pilotene og SAS. Dersom de ikke blir enige, vil 45.000 passasjerer om dagen rammes av streik.

Fredag morgen kommer de første signalene om hvordan en streik kan arte seg.

– Vi har meldt inn 254 stykker, som er alle sammen. SAS Norge Flygerforening tar ut alle sine 148 medlemmer. Til sammen blir 402 norske piloter tatt ut i streik fra første dag, sier Roger Klokset i Norske SAS-flygeres Forening til TV 2.

Før fristen

Denne beskjeden kommer allerede før fristen de hadde for å melde inn såkalt plassfratredelse. Fire dager innen meklingsfristen må de nemlig varsle om hvor mange piloter de akter å ta ut ved en eventuell streik.

– Grunnen til at vi har varslet allerede var bare for å ikke kjøre på minimumsfristen. Det handler litt om ferieavvikling og praktiske hensyn.

– Prinsipiell konflikt

Klokset sier de egentlig ikke hadde noe annet valg enn å ta ut alle sine medlemmer dersom det blir streik.

– For oss er dette en veldig prinsipiell konflikt. Jeg kan ikke kommentere meklingen, men før meklingen sto vi veldig langt unna hverandre. Og vi opplevde at det var lite bevegelse på de prinsipielle spørsmålene, så vi ser ikke noen annen utvei enn å ta ut alle.

Pressesjef i SAS Tonje Bjerve Sund sier til TV 2 at de ikke ønsker å spekulere i meldingen som kommer fra pilotene.

– Og det gjør vi ikke av respekt for den prosessen. Men vi håper som sagt at pilotene ikke går ut i streik og at det blir en løsning, sier Bjerve Sund.

Hvor mange foreningene velger å ta ut i streik dreier seg mye om strategi. Klokset sier han mener beslutningen om å ta ut alle var basert på flere vurderinger.

– Du kan si at et mindre uttak i så fall skulle vært av taktiske hensyn, men det kan egentlig forlenge konflikten. Og det ville vært vanskelig både for passasjerene og for SAS i den finansielle situasjonen man står i nå. Vi håper å komme til en løsning så snart som mulig, helst i meklingen.

Danmark og Sverige

I Danmark og Sverige har SAS varslet at de vil kjøre såkalt speil-lockout, slik at alle pilotene nektes å komme på jobb ved en eventuell streik.

– SAS har sendt ut et såkalt betinget permitteringsvarsel til alle i Norge, og det er vel en slags forventning om at alle blir tatt ut av oss, og at de da posisjonerer seg. Denne løsningen finnes ikke i Sverige og Danmark, og hadde vi ikke hatt den i Norge hadde det vært varslet speil-lockdown også her, det er jeg ganske sikker på.

– Klare for å fighte

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair sier til TV 2 at beskjeden fra pilotene sender et signal om at det er stor avstand mellom partene, fem dager før fristen går ut.

– Pilotene sier med dette at de er klare for å fighte.

Flyanalytikeren tror dette er en strategi for å prøve å presse frem en avtale.

– De har enda noen dager, og de kommer til å forhandle helt frem til siste sekund. Nå vet SAS akkurat hva de får levert, og det er ingenting av produksjon. Da forstår de konsekvensene av hva det blir, sier Elnæs.

– Alt vil stoppe opp

Flyanalytikeren er klar på at dette må være et slag i trynet for alle som skal ut å reise med SAS de kommende ukene.

– Alt vil stoppe opp. Det setter samtidig et enormt press på ledelsen i SAS og pilotforeningen, sier han.

Til tross for dette er Elnæs fortsatt sikker på at det ikke bli streik til slutt.

– Jeg tror ikke alle kortene er spilt enda. Det er fremdeles rom for forhandlinger, og jeg tror ikke partene er ferdig med å komme med nye initiativ. Jeg tror derfor det er mer sjanse for at det ikke blir streik enn at det blir streik, men jeg garanterer ingenting.