Interessen for elektriske VW ID. Buzz og VW ID. Cargo har vært høy, etter at det ble åpnet for bestilling i Norge. Så stor er pågangen, at VW nå vil øke produksjonstakten på fabrikken i Hannover. Det er gode nyheter for kundene som venter på å få bil.
Interessen for elektriske VW ID. Buzz og VW ID. Cargo har vært høy, etter at det ble åpnet for bestilling i Norge. Så stor er pågangen, at VW nå vil øke produksjonstakten på fabrikken i Hannover. Det er gode nyheter for kundene som venter på å få bil.

Skyhøy interesse i Norge – nå økes produksjonen

– Gode nyheter for norske kunder.

Volkswagen merker godt den høye interessen for ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. Førstnevnte er en etterlengtet, elektrisk "oppfølger" til den legendariske folkevognbussen på 60-tallet. ID Buzz Cargo er, som navnet indikerer, varebil-utgaven.

Nå planlegger VW å øke produksjonstakten – og bygge opp mot 130.000 biler i året.

– Dette lover godt for norske kunder. Norge er et viktig marked for ID. Buzz og Volkswagen, sier direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy Håkon Wirak.

900 biler daglig

Salget av flerbruksbilen ID. Buzz og varebilen ID. Buzz Cargo, til forhåndsreserverte kunder, har kommet godt i gang i Norge. Et stort antall kunder har allerede bestilt, og de første kundebilene er ventet til Norge allerede i høst.

Nå kan importøren Harald A. Møller fortelle at produksjonen av blant annet ID. Buzz ved nyttekjøretøyfabrikken i Hannover skal økes.

– Volkswagen ser for seg å øke produksjonen ved anlegget fra 819 til 900 biler daglig allerede i inneværende år, forteller Wirak videre.

ID. Buzz: Her er både priser og rekkevidde

Varebil-utgaven, ID. Buzz Cargo, har vært på Norges-besøk allerede.
Varebil-utgaven, ID. Buzz Cargo, har vært på Norges-besøk allerede.

God rekkevidde

Målet er å kunne 130.000 produserte biler per år fra fabrikken i Hannover fra 2024.

– ID. Buzz Cargo setter en ny standard for helelektriske varebiler i sitt segment, med god plass til utstyr og en rekkevidde på inntil 423 kilometer. Den blir vårt virkelige inntog i det grønne skifte innenfor nyttetransporten, fortsetter Wirak.

I år planlegger Volkswagen å produsere 15.000 eksemplarer av ID. Buzz ved anlegget.

Meldingen om produksjonsøkningen ved anlegget i Hannover, kommer kun en uke etter at Volkswagen varslet at de vil øke produksjonen av ID.-modeller ved elbilfabrikken i Zwickau.

Dette skrev vi om Microbus for 11 år siden

Interiøret har med seg mange elementer fra ID.4 – men også en god del retro-faktor.
Interiøret har med seg mange elementer fra ID.4 – men også en god del retro-faktor.

Dette vet vi så langt

Her har vi samlet noen punkter rundt det vi vet om ID.Buzz nå:

Batteripakker:

Så langt har VW bare bekreftet én batteripakke: Nemlig på 77 kWt, netto. Men det er ingen hemmelighet at flere kommer. Mest sannsynligvis vil 77 kWt være det midterste nivået her, altså at bilen kommer med både mindre og større batteripakke.

Når? Det er helt uklart, men vi snakker kanskje 2023, muligens senere.

Startprisen er rett under 500.000 kroner. Det blir neppe noe problem å passere 600.000 før man er i mål med ekstrautstyr her.

4x4:

Det er ingen hemmelighet at mange norske kjøpere vil ønske seg firehjulstrekk på en bil som dette. Akkurat som de har gjort med ID.3 og ID.4, starter VW med bakhjulsdrift på ID.Buzz. 4x4 kommer, men sannsynligvis ikke før i 2024.

Nei - noen ganger bør du ikke bruke mobilen

Flere seter:

Litt overraskende har ID.Buzz et helt tradisjonelt baksete, med plass til tre. VW har bekreftet at den også vil komme som seks- og sjuseter. Men det tar tid. Også her snakker vi sannsynligvis 2024.

Ikke veldig spennende interiør-løsning i starten. Men her skal det skje ting etter hvert.

Lengre versjon:

Bilen som nå er vist er så vidt over 4,7 meter lang. VW bekrefter at det skal komme en lengre utgave. Vi forventer at akselavstanden øker rundt 25-30 centimeter, dermed ender den på rundt fem meter. Dette gjelder flerbruksbilen, det skal ikke være planer om en lengre varebilutgave.

Tilhengervekt og taklast:

Utgaven som nå er vist kan trekke inntil 1.000 kilo. Det blir antydet at kommende versjon med mer krefter og 4x4 skal kunne klare 1.800 kilo. På taklast snakkes det om inntil 100 kilo.

Startprisen er rett under 500.000 kroner. Det blir neppe noe problem å passere 600.000 før man er i mål med ekstrautstyr her.
Startprisen er rett under 500.000 kroner. Det blir neppe noe problem å passere 600.000 før man er i mål med ekstrautstyr her.

Video: Her debuterer ID. Buzz på norsk jord:

Derfor er denne i en klasse for seg selv