
Kvinnelandslaget mer populære enn noen gang: – Vi må jo gå for en rekord!
Flere og flere er interesserte i det norske kvinnelandslaget i fotball. Nå jakter Ada Hegerberg (26) & co å slå en 22 år gammel rekord lørdag kveld.
Lørdag ettermiddag kommer New Zealand på besøk til Oslo og Ullevaal stadion. Det blir det norske landslagets første test før Fotball-EM sparkes i gang i begynnelsen av juli.
Ikke bare håper Ada Hegerberg og lagvenninnene å levere en god prestasjon inn mot det viktige mesterskapet, men de håper også å oppnå en milepæl i historisk sammenheng: Å sette tilskuerrekord for en kvinnelandskamp på Ullevaal stadion.
– Vi må jo gå for en rekord! Det er jo på tide, sier Hegerberg til TV 2.

Den nåværende rekorden stammer fra 30. juli 2000 da 15 762 tilskuere så Norge slå USA på Ullevaal stadion i forkant av Sommer-OL i Sydney.
Onsdag ettermiddag får TV 2 opplyst at det er solgt i underkant av 14 000 billetter til lørdagens kamp. Dermed lever håpet om å slå den 22 år gamle rekorden.
– Det hadde vært spesielt. Jeg er oppvokst rett borti gata her og har jo drømt om å spille for et fullsatt Ullevaal, sier Tåsen-jenta Caroline Graham Hansen.
27-åringen var på plass på Ullevaal Stadion 12. juni da herrelandsalget spilte for en fullsatt arena mot Sverige.
– Det er magisk når man hører «Ja, vi elsker» bli sunget av full hals av 30.000 personer. Jeg får gåsehud av å snakke om det, sier hun.
Nylig spilte hun selv for over 91.000 tilskuere på Camp Nou i Barcelona og har virkelig fått kjenne på nært hold den raskt voksende interessen og engasjementet for kvinnefotball internasjonalt.
Også her hjemme i Norge stiger engasjementet stadig.
Ferske tall fra Sponsor Insight viser at interessen for det norske kvinnelandslaget aldri har vært større.
SPONSOR INSIGHT: Slik gjennomføres undersøkelsen
Sponsor Insight gjør 1000 intervju hvert kvartal – cirka 333 intervju hver måned. Intervjuene fordeles på ukebasis for best mulig å fange opp effekten av omtale og eksponering til enhver tid.
Undersøkelsen gjennomføres på web, og er representativ for Norges befolkning i henhold til kjønn, alder og geografi.
Norstat gjennomfører for tiden datainnsamlingen på vegne av Sponsor Insight. Statistiske feilmarginer ved 1000 intervju (kvartalsbasis) er +- 1,4-3,2 prosentpoeng.
På månedsbasis ca. +-2,4-5,5 prosentpoeng. Dette gjelder for befolkningstallene, når man ser på undergrupper vil feilmarginer være større.
I kvartalsundersøkelsen for andre kvartal i 2022, sier 44 prosent av de fotballinteresserte at de også er interessert i å se kvinnelandslaget.
Til sammenligning var samme tall 41 prosent like i etterkant av fotball-VM i 2019, og 25 prosent før både fotball-EM i 2017 og fotball-VM i 2015.
– Det betyr jo veldig mye for oss at folk har lyst til å se oss spille fotball. Interessen har jo bare vokst og vokst. Det er noe spesielt med å gå ut på Ullevaal og spesielt når det er masse folk her, sier Guro Reiten og får støtte av Ada Hegerberg.

– Jeg tror folk har lyst til å se landslaget spille fotball, sier Lyon-stjernen.
– Vi er nødt til å levere en god kamp, som vanlig. Det er vår jobb. Underholde, sånn at folk kommer tilbake igjen neste kamp. Men vi er nødt til å gå «all in»: Vi, NFF og folket må gå «all in» for å få være med på en stor folkeopplevelse.