LOCKOUT: Luftambulanser omfattes av NHO sin varslede lockout. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
LOCKOUT: Luftambulanser omfattes av NHO sin varslede lockout. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Varsler lockout: Luftambulanser rammes

NHO varsler lockout i konflikten med flyteknikerne, som også vil omfatte luftambulanser.

NHO varsler tirsdag lockout i konflikten med flyteknikerne i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO). Den trer i kraft natt til søndag.

Det betyr at flyteknikere, som ikke allerede er i streik, ikke får gå på jobb.

NHO sier til TV 2 at 20 flyteknikere i Babcock også omfattes av lockouten fra søndag. Babcock drifter ambulanseflyene i Norge.

Babcock opplyser at 20 av 25 aktive flyteknikere i selskapet er medlem i NFO.

Ingen i Kams som har redningshelikopter i Luftforsvaret er tatt ut.

Les også: Helsedepartementet krever svar.

LOCKOUT: NHO-leder Ole Erik Almlid ser seg nødt til å benytte seg av en lockout, som i praksis nekter alle NFOs flyteknikere å gå på jobb, fra natt til søndag. Foto: Javad M. Parsa / NTB
LOCKOUT: NHO-leder Ole Erik Almlid ser seg nødt til å benytte seg av en lockout, som i praksis nekter alle NFOs flyteknikere å gå på jobb, fra natt til søndag. Foto: Javad M. Parsa / NTB

– Alle fly vil stå på bakken

– I likhet med de fleste andre beklager vi at konflikten har nådd dette nivået, sier daglig leder Marius Hansen i Babcock Norden.

– Som medlem i NHO Luftfart forholder vi oss selvsagt lojalt til de tiltakene NHO mener er nødvendig for å få partene tilbake til forhandlingsbordet.

Han sier når vedtaket om arbeidsstans trer i kraft natt til søndag, vil det kun ta timer før ambulansefly må tas ut av tjeneste.

– Erfaringsmessig vil alle ambulanseflyene i løpet få dager stå på bakken uten tilsyn av flytekniker.

KANSELLERINGER: Widerøe har kansellert til sammen 42 avganger tirsdag på grunn av streiken. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
KANSELLERINGER: Widerøe har kansellert til sammen 42 avganger tirsdag på grunn av streiken. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

– Må parkere samtlige fly

Informasjonssjef Catharina Solli i Widerøe sier til TV 2 at nyheten er helt fersk, men tydelig på hvordan det vil ramme flyselskapet.

– Jeg ser for meg at det vil slå hardt ut på avgangene. Vi får begynne å gjøre det jobben vi trenger å gjøre akkurat nå.

En lockout betyr at Widerøe sine fly ikke vil få det tekniske vedlikeholdet som de behøver for å være i drift.

– Da er det ikke lenge til vi må parkere samtlige av våre fly, når de ikke kan få det vedlikeholdet som kreves, for å drive med det vi driver med, sier Solli.

– Eneste virkemiddelet

NHO-sjef Ole Erik Almlid sier i en pressemelding at lockout er et virkemiddel de svært sjeldent benytter.

– Men NHO er nødt til å svare når et lite, frittstående forbund har fremmet et ekstremt lønnskrav, langt utover det man har blitt enig med andre yrkesgrupper om.

Almid viser til at rammen for årets lønnsoppgjør er på 3,7 prosent, og at flyteknikernes krav på 17 prosent er milevis over alle andre.

– I en konflikt er lockout det eneste virkemiddelet arbeidsgivere har, og vi gjør dette for å få flyteknikerne tilbake til forhandlingsbordet.

Slik vil lockouten ramme Widerøe:

Amlid sier at når flyteknikerne har så urealistiske krav, mener de det er riktig at alle medlemmene til NFO er en del av konflikten.

– NHO er for et organisert arbeidsliv med sterke fagforeninger og med ansvarlig organisasjoner. Derfor er vi nødt til å reagere når et frittstående forbund fremsetter krav som til de grader undergraver modellen for lønnsdannelse, sier Almlid.

– Har havnet i rød sone

Jan Skogseth, som er leder i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO), opplyser til NTB at han ikke har noen uttalelser å gi per nå.

– Vi hadde siste dialog med NHO søndag kveld. Det kom ikke fram noe nytt i det møtet heller. De viser ingen reell forhandlingsvilje. Vi står bom fast, og vi har havna i rød sone, for å si det sånn, sier Skogseth til Børsen.

Derfor gikk flyteknikerne ut i streik

Bruk av kampmidler er et legalt virkemiddel i norsk arbeidsliv, sier arbeids- og likestillingsminister Marte Mjøs Pedersen (Ap) til TV 2.

– Lockout er veldig uvanlig og oppfattes dramatisk. Det er partene som eier konflikten og som sitter med ansvaret for å finne en løsning.

NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) klarte ikke å bli enige i meklingen fredag forrige uke.

Lørdag ble 31 flyteknikere umiddelbart tatt ut i streik, som ble trappet opp mandag. Da ble ytterligere 75 flyteknikere – altså en firedel av flyteknikerne organisert hos NFO – tatt ut i streik.