Her står fornyede Toyota Supra og venter på å bli kjørt på bane. Den har for første gang fått manuell girkasse. I tillegg har den fått et helt nytt kjøreprogram som egentlig passer spesielt godt i Norge ...
Her står fornyede Toyota Supra og venter på å bli kjørt på bane. Den har for første gang fått manuell girkasse. I tillegg har den fått et helt nytt kjøreprogram som egentlig passer spesielt godt i Norge ...

BMW gjorde det aldri – så Toyota fikset det selv

Her får du også et kjøreprogram tilpasset Norge.

Toyota Supra er rett og slett en ikonisk bilmodell i gatebilmiljøet. Særlig generasjonen som kom på 90-tallet – den femte i rekken – er populær. Her har prisene gått til himmels de siste årene. Godt hjulpet av filmserien Fast & Furious.

Femte generasjon skulle imidlertid også bli den siste, på en stund. Fra 2002 ble Supra lagt på is. Det er tross alt et smalt marked for slike biler.

Men i 2019 kom det endelig en ny utgave. Den er et samarbeid med BMW. Så her er det blant annet samme 3-literen vi kjenner fra BMW Z4. En skikkelig artig motor på 340 hestekrefter.

Og nå kommer endelig en nyhet mange har ventet på. Supra får manuell girkasse! Vi har testet den på bane.

Eksotisk lokasjon

Solen steker i Sevilla i Spania. Gradestokken viser solide 35 grader. Asfalten er glovarm. Vi er på Circuito Monteblanco – en av de nyere racerbanene i Europa. Den ble bygget i 2013 – og er 4,4 kilometer lang.

Hit har altså Toyota lagt lanseringen av Supra med manuell gir. Rett og slett et perfekt sted for en slik bil. De er tydelig stolte – og med god grunn.

BMW har nemlig aldri laget noen manuell girkasse til denne motoren. Her måtte Toyota ta tak selv – og da overlates ingenting til tilfeldighetene.

Denne har mange ventet lenge på

Bilene med manuell girkasse får en bredere midtkonsoll enn de med automatgir.
Bilene med manuell girkasse får en bredere midtkonsoll enn de med automatgir.

Tilpasset

Den nye girkassen er konstruert sammen med en ny clutch, som spesielt tilpasset effekten og moment­karakteristikken til motoren.

iMT (intelligent manual transmission)-girkassen har fått et kontrollsystem som styres av en ny programvare. Her prioriteres sportslige ytelser. Ved skift til høyere gir, er parameterne satt til å optimalisere motorens dreiemoment i det øyeblikket clutchen kobles inn og ut.

I praksis oppleves dette sømløst. Den "mellomgasser" om nødvendig – og gir en fin flyt mellom girene. Dessuten hjelper den til ved oppstart – så sjansen for å kvele motoren er lav.

Dette systemet er valgt som standardinnstilling, og kan først slås av i sportmodus, dersom føreren foretrekker det. Men i praksis vil nok de fleste slå seg til ro med løsningen som er der når bilen starter opp.

Denne gråfargen blir tilgjengelig i forbindelse med at bilen får en fornyelse.
Denne gråfargen blir tilgjengelig i forbindelse med at bilen får en fornyelse.

Mer moro får du ikke med buksene på

God idé

Allerede de første rundene avslører at manuell girkasse i Supra er en god idé. Dette er moro!

Og hvor mange biler finnes det på markedet til under én million kroner med bakhjulsdrift, to seter, over 300 hestekrefter og manuell girkasse? Ikke mange!

Supra har dessuten gjort flere justeringer, også. Fjæring, understell og styring er blitt finpusset – og disse forbedringene blir tilgjengelig også på bilene med automatgir, fra nå av.

Inkludert her er også et nytt kjøreprogram – som vil passe ekstra godt akkurat her hjemme ...

Vi har fått teste Supra med manuell gir akkurat der den hører hjemme – nemlig på bane.
Vi har fått teste Supra med manuell gir akkurat der den hører hjemme – nemlig på bane.

Norsk fjellvei-modus

Toyota kaller det ikke det, men forteller at det er nettopp på fjellveier det nye programmet vil være mest effektivt. Her styres momentet i motoren og antispinnsystemet slik at det tillates mer hjulspinn når det "klatres" på veier med over fem prosent stigning.

På den måten tenker Toyota at kjøreturen skal bli mer underholdende. I teorien høres det veldig riktig ut. Litt sleng med rumpa er alltid moro. Vi gleder oss til å teste ut dette i praksis, så snart bilen kommer til Norge.

De nye modellene får forresten et rødt Supra-emblem på hekken, som skiller den fra dagens modeller.

Tre nye farger blir også tilgjengelig: Matte moonstone white, Moraeki Grey og Dawn Blue.

Se – tre pedaler! Det er det mange Supra-entusiaster som har etterlyst. Brunt interiør er også nytt.
Se – tre pedaler! Det er det mange Supra-entusiaster som har etterlyst. Brunt interiør er også nytt.

Vi har kjørt en annen splitter ny sportsbil fra Toyota på bane

Lettvektsutgave

Toyota lanserer også en lettvektsutgave for super-entusiastene. Her har man spart så mye som mulig, blant annet med å ha manuell girkasse (-17 kilo), egne felger (-15), andre seter og kun manuell justering av disse.

Den totale vektbesparelsen er på 38,3 kilo. Vi testet denne, også, men kan ikke si at vi merker veldig mye til vektreduksjonen. Dette er altså bilen for de som vil ta den helt ut.

Uansett hvilken utgave du går for, byr Supra med manuell girkasse på en hel masse moro.

Synes du det blir dyrt? Da kan vi jo legger til at innstegsmodellen i GT-familien – GR86 – faktisk har en enda deiligere og mer kontant manuell girkasse.

GR86 kan du se video av her:

– Ungdommen vet ikke hva de går glipp av