Geir Pollestad forklarer hvorfor noen elbiler blir dyrere neste år. Foto: Frode Sunde / TV 2
Geir Pollestad forklarer hvorfor noen elbiler blir dyrere neste år. Foto: Frode Sunde / TV 2

Derfor innfører vi moms på luksus-elbiler

Det brukes ord så store at man skulle trodd at det var i grunnleggende velferdstjenester det ble kuttet.

Regjeringen har varslet at det fra 2023 kommer merverdiavgift/moms på el-biler.

Samtidig vil det bli innført en støtteordning som sikrer at momsen opp til 500 000 kroner dekkes.

I praksis er det kun el-biler som koster over en halv million kroner som får moms, og da kun for den delen av bilprisen som overstiger 500 000 kroner.

Dette har utløst sterke reaksjoner fra elbilforeningen og NAF.

Det brukes ord så store at man skulle trodd at det var i grunnleggende velferdstjenester det ble kuttet.

Realiteten er at for en bil som koster 700 000 så reduseres moms-subsidien fra 175 000 kr til 125 000 kr.

Det vil fremdeles være mye billigere å kjøpe el-bil enn bil som går på vanlig drivstoff.

For å sikre folk forutsigbarhet så varsler vi dette nå i mai med virkning fra 1. januar 2023.

Dette for å gi forbrukere og forhandlere bedre tid å tilpasse seg enn om endringene hadde blitt varslet i statsbudsjettet til høsten. I Norge er det moms på varer.

Det er moms på sykler, det er moms på plaster, det er moms på krykker, det er moms på legemidler og alle andre fornuftige varer.

Så hvorfor skal dyre elektriske biler få subsidiert momsen?

Det mest kritikkverdige i denne saken er at det ikke er gjort før. I kampen for å beholde subsidiene skyver lobbyorganisasjonene store familier og folk i distriktene foran seg.

Det er ingen tvil om at det er menn i sentrale strøk som har stukket av med de fleste av subsidiemilliardene til nå, og det er ingen grunn til å tro at dette skal endre seg.

Senterpartiet skal fortsatt stå på for å legge til rette for bruk av klimavennlige biler i hele landet – blant annet gjennom en kraftig satsing på ladestasjoner.

Det foreslåtte avgiftsgrepet på luksusbiler vil kunne gi oss større handlingsrom for nettopp det.

Svare på kronikken? Brenner du inne med noe? Send oss din mening på debatt@tv2.no