Den kom på markedet for fire år siden. Nå har produsenten passert 7.000 eksemplarer av den nye London-taxien.
Den kom på markedet for fire år siden. Nå har produsenten passert 7.000 eksemplarer av den nye London-taxien.

Bråstopp i Norge – men nå er den spredt over hele verden

Den nye London-taxien er en suksess.

I 2018 skjedde det en aldri så liten revolusjon med den klassiske London-taxien. Da kom den nemlig i helt ny utgave.

Designmessig var den tro mot tradisjonene – men under skallet ble absolutt alt nytt. Inkludert en ladbar hybrid-drivlinje som ga bilen en rekkevidde på strøm på inntil 103 kilometer – og totalt inntil 512 kilometer. Dermed var bilen også vesentlig mer miljøvennlig enn forgjengeren med dieselmotor.

Bak satsningen står kinesiske Geely, som også eier Volvo. De har investert mer enn 5 milliarder kroner i den nye London-taxien.

Det har da også gitt resultater. Nå forteller London Electric Vehicle Company (LEVC) at de passerer 7.000 produserte eksemplarer av den svært karakteristiske taxien. Og den finnes ikke bare i London og øvrige britiske storbyer. Nei, ifølge LEVC kan du nå sitte på i den «fra Paris til Madrid, og fra Kairo til Tokyo».

7.000 biler produsert – det må naturligvis feires hjemme i London!
7.000 biler produsert – det må naturligvis feires hjemme i London!

Satse i Norge

Det var da også en stor del av ambisjonen da Geely satset på dette. De ville lage en «verdens-taxi,» med utslipp og praktiske egenskaper som passer denne bransjen overalt i verden.

Tilbake i 2017 lå det også an til en satsning i Norge. Norske Autoindustri sikret seg nemlig da agenturet på bilene fra LEVC. Autoindustri er et bilimportselskap i Gill Gruppen, som fra før importerer Subaru, MG og SsangYong – med flere kinesiske elbilmerker på vei inn.

Helt ny - og nå kan du bli med på tur

Kinesiske Geely står bak og har investert flere milliarder i den nye London-taxien.
Kinesiske Geely står bak og har investert flere milliarder i den nye London-taxien.

– Ligger på været

– Dette gleder vi oss til. Vi har stor tro på denne modellen ut mot taximarkedet, fortalte adminstrerende direktør Jan Kåre Holmedal i Autoindustri, til Broom tilbake i 2017.

Men så ble det stille. Da vi i Broom snakket med Holmedal igjen tidligere i år, stilte vi følgende spørsmål:

– Har dere gitt opp den norske satsingen på London-taxien?

– Nei da, det har vi ikke, men for tiden ligger vi litt på været omkring dette merket. Slik det av og til er, så passer denne bilens spesifikasjoner dårlig overens med norske avgiftssystemer i dag. Så nei, vi har ikke droppet den – men sitter litt i ro og ser an utviklingen, fortalte Holmedal.

Bekreftet: Nytt bilmerke på vei til Norge

Et velkjent (og vil vi tro hyggelig) syn for alle som har besøkt London. Taxiene er en fast innslag i bybildet her.
Et velkjent (og vil vi tro hyggelig) syn for alle som har besøkt London. Taxiene er en fast innslag i bybildet her.

Elbilene tar over

Han la til:

– Vi syntes – og synes fortsatt – at dette er en veldig interessant bil for taxidrift. Ikke minst gjelder dette i store byer som Oslo, siden den kan tvangsstyres til å kjøre på strøm. Tenk på strekningen Oslo-Gardermoen. Her kunne man kjøre elektrisk innenfor bomringen, og så bruke rekkeviddeforlengeren på resten av strekningen.

Det som spiller inn her, er naturligvis at også taxibransjen i Norge nå er på full fart over til elbiler. Du ser stadig flere elektriske taxier ute i trafikken og på holdeplassene. Dermed er nok ladbar hybrid en løsning mange norske taxi-eiere ser på som litt gammeldags, allerede.

London-taxien har svært god innvendig plass og stor høyde. Bilen har plass til inntil seks passasjerer. Den har også integrert rullestol-rampe og plass til en rullestol i kjøreretningen. Som tidligere generasjoner er svingradiusen svært god, det gjør den lett håndterlig i trange bygater.

Denne bilen minner mistenkelig om noe annet

Video: Her ble Londontaxien avslørt på test i Norge