STREIKEN ER AVVERGET: Partene kom lørdag til enighet. Foto: Lise Åserud / NTB
STREIKEN ER AVVERGET: Partene kom lørdag til enighet. Foto: Lise Åserud / NTB

Faren for buss-streik over – enighet i bussmeklingen

– Vi har fått gjennomslag for viktige krav, sier Yrkestrafikkforbundets forhandlingsleder Linda Jæger til TV 2.

Fellesforbundet på den ene siden og NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden har meklet siden torsdag formiddag. Fredag bestemte partene seg for å forhandle på overtid.

Lørdag ved 09.40-tiden ble det klart at forhandlingene har ført frem.

Godt fornøyd

– Vi har kommet til et resultat som vi på arbeidstakersiden anbefaler våre medlemmer å si ja til. Vi har fått gjennomslag for viktige krav i arbeidshverdagen, som vi har kjempet for i mange år , sier Linda Jæger, som var Yrkestrafikkforbundets forhandlingsleder, til TV 2.

– Vi har fått på plass forskuttering av sykepenger. Vi har fått på plass at forsinkelser i ruter på over fire minutter, skal godgjøres med overtidsbetaling. Og vi har fått igjennom at sikkerhetssjekken er en del av den ordinære arbeidstiden, forteller Jæger.

– I tillegg har vi fått et økonomisk oppgjør som vi mener er godt. En gjennomsnittlig bussjåfør vil få 21.500 per år. Det er fire kroner fra 1.4. De med fagbrev får tre kroner fra 1.4. og alle vil få 4,50 kroner fra 1.7, utdyper Jæger.

Bussjåførenes krav gikk blant annet på hevet lønnsnivå, økt kjøpekraft, bedre tilleggsordninger, at det skal sikres en standard for bedre sikkerhetssjekk og bedre rutiner for tillitsvalgte som jobber med arbeidstidsbestemmelsene i bransjen.

– Vi visste at vi gikk inn en svært krevende mekling. Vi kan sette to streker under det. Det var krevende, men vi er selvfølgelig fornøyde med at vi har klart å få på plass for det meste av de tingene vi hadde som forutsetning for å komme igjennom denne meklingen, sier forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet til TV 2.

Innenfor arbeidsgivernes rammer

Arbeidsgiversiden er først og fremst glad for at det ikke ble streik, sier Jon H. Stordrange hos NHO Transport.

– Når det er sagt, synes vi at arbeidsgiversiden har strukket seg langt for å få et resultat, men vi er glad for at det likevel havner innenfor frontfagets rammer totalt sett, sier Stordrange til TV 2.

Bussbransjeavtalene er en overenskomst mellom Fellesforbundet, NHO Transport og Spekter, og omfatter arbeidstakere som er ansatt som rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere.