Endelig i Norge: – Denne er latterlig rask!
Teslas første modell produsert i Tyskland.
Tesla har god vind i seilene om dagen. Så langt i år er Model Y Norges mest solgte bil – med over 3.300 registrerte eksemplarer ved utgangen av april.
Nå kommer også Tesla med en helt ny toppversjon, Model Y Performance. De første bilene har nylig ankommet landet og vi i Broom er blant de første som får prøve den brennraske nykommeren.
Ikke bare er dette en helt ny utgave, men også Teslas første modell produsert på deres nye fabrikk i Berlin.
40.000 kroner dyrere
Visuelt er det bare noen få detaljer som skiller denne fra Long Range-versjonen.
Vi snakker røde bremsecalipere, en liten karbonspoiler bak og en tynn, rød strek på bakluka – akkurat de samme kjennetegnene som Model 3 Performance, med andre ord.
I motsetning til sistnevnte får du ikke Drift Mode på Model Y Performance. Ytelsene er det derimot pent lite å si på.
Model Y Performance sparker 0-100 km/t unna på bare 3,7 sekunder og har en toppfart på 250 km/t. Her er det virkelig ikke mange som matcher Tesla.
De ekstreme kreftene går noe utover rekkevidden. Performance-utgaven er oppgitt til 514 kilometer, mot 533 kilometer i Model Y Longe Range.
Prisdifferansen mellom de to er 40.000 kroner. Er du ute etter det lille ekstra, i form av eksplosive krefter og MYE utstyr som standard, bør ikke inngangsbilletten være avskrekkende. Ikke i det hele tatt.
Model Y Performance starter på 589.900 kroner.
Til fjells med Tesla – slik er det å bo i Model X
Latterlig rask
Selv om det er få detaljer som skiller Y-ene til Tesla, legger du spesielt merke til den ekstra spoileren bak – som avslører at dette er toppmodellen.
Vår testbil er sort både utenpå og inni – noe bilen forsåvidt kler godt.
Ute på veien kjenner vi naturligvis igjen mye av grunn-DNA-et til vanlige Model Y. Vi liker vektingen på rattet godt, og styrefølelsen generelt – som oppleves presis og fin.
Dessuten merker du at understellet er godt avstemt. Bilen ligger godt på veien. Den liker å kjøres aktivt.
Måker du gasspedalen til bunns, er du ikke et sekund i tvil om at dette er verstingutgaven. Bilen skyter av gårde som en pil fra en helspent bue, og oppleves som de andre Performance-modellene: Latterlig rask!
0-100 km/t er altså i mål på 3,7 sekunder. Du må virkelig spenne nakken for at ikke hodet skal dundre inn i nakkestøtten.
Tesla åpner opp lynladerne til andre
Forbedringer i bagasjerommet
For øvrig virker det som at Tesla har gjort noen grep på byggekvaliteten og finish i det siste. Vår testbil virker solid og godt sammenskrudd.
Nytt på Model Y Performance er dessuten et par forbedringer i bagasjerommet. Nå får du både hattehylle og to festekroker bak. Det er virkelig på tide og etterlengtet.
Sist, men ikke minst, skal det nevnes at lastekapasiteten har økt fra 315 kilo i Longe Range til nå 562 kilo i denne. Det er en betydelig forbedring.
Broom kommer tilbake med full test av bilen når den er klar for dette litt senere i sommer.
Se testen av Model Y Long Range her
Tesla Model Y Performance
Spesifikasjoner:
- Opptil 514 km rekkevidde (WLTP)
- 0-100 km/t på 3,7 sekunder
- Toppfart: 250 km/t
- Lader på hastigheter opp til 250 kW
- Maks nyttelast Model Y Performance: 562 kilo
Vår testbil har følgende utstyr:
- Elektrisk firehjulsdrift (standard)
- Premium interiøroppgradering i helsvart (standard)
- Premium lydsystem (standard)
- Varme i alle seter og ratt (standard)
- Glasstak med UV og infrarød beskyttelse (standard)
- Autosteer og Traffic Aware Cruise Control (standard)
- Aluminiumslegerte pedaler (standard)
- Senket fjæring (standard)
- Performance-bremser (standard)
- Spoiler i karbonfiber (standard)
- 21’’ Überturbine-hjul (standard)
- Solid Black-lakk
Priser:
- Model Y Longe Range: Fra 549.900 kroner
- Model Y Performance: Fra 589.900 kroner
*Bestillings- og leveringsomkostninger på 11 .842 kr og vrakpant på 2 .400 kr kommer i tillegg.
Vi tok med Teslas flaggskip til fjells for å teste "Camp Mode":