Den er godkjent for vanlig vei – men nøkler er ekstrautstyr

Og hvis du skal kjøre den på veien, må du bytte rattet.

Bakerst i lokalene til Bentleys forhandler i Stockholm, står denne godbiten. Det er en McLaren Senna GTR – en racerbil som er bygget om og godkjent for bruk på offentlig vei. Nå er den til salgs.
Bakerst i lokalene til Bentleys forhandler i Stockholm, står denne godbiten. Det er en McLaren Senna GTR – en racerbil som er bygget om og godkjent for bruk på offentlig vei. Nå er den til salgs.

McLaren lager noen av verdens heftigste biler – både til vanlig vei og racerbanen. De er med i Formel 1 – og har også laget en ren racerbil av superbilen Senna. Den heter Senna GTR.

Det er en helt hinsides kraftpakke – med en 4-liters V8 twin turbo-motor som spytter ut 840 illsinte hestekrefter.

Ren racerbil, altså. Men, så bestemte McLaren seg for at den skulle tilbys som "personbil". Disse ble produsert i kun 20 eksemplarer.

Men det går også an å få bygd om en "vanlig" GTR til bruk på offentlig vei. Det koster koster drøyt 3 millioner kroner – men resultatet, som du kan se her, er en helt unik bil.

Har ikke nøkler

Når du bygger om en Senna GTR for å bli "gategodkjent", må du gjøre noen litt banale ting. For eksempel:

- Få nøkler – som racerbilen ikke har

- Lage ny påfylling til tanken, slik at du kan fylle bensin på en vanlig bensinstasjon

- Få et eget ratt, som er tilpasset kjøring på offentlig vei

- Sette på blinklys

- Montere ryggekamera

- Sette på skiltholdere

Eli klinket til med ny millionbil: – Det er ren terapi!

Hvis du skal kjøre på vanlig vei, må du bytte ut racing-rattet med et som er bedre tilpasset hverdagen.
Hvis du skal kjøre på vanlig vei, må du bytte ut racing-rattet med et som er bedre tilpasset hverdagen.

Over 20 millioner kroner

Hos Bentley-forhandleren i Stockholm, står det en slik ombygd GTR for salg. Prisen er frisk.

– Den koster rundt 20 millioner kroner. I tillegg kommer avgifter, om du vil ha den inn til Norge, forteller Petter Eneman hos Bentley Stockholm.

GTR-en står utstilt sammen med en rekke andre McLaren-modeller. Blant annet en Senna.

– Vi var McLaren-forhandler også, tidligere. Derfor har vi en del slike spesialmodeller stående, forklarer Eneman.

Det er en omfattende aero-pakke på Senna GTR. Den skal gi opptil ett tonn marktrykk! Da kan du begynne å spise sekunder av rundetidene.
Det er en omfattende aero-pakke på Senna GTR. Den skal gi opptil ett tonn marktrykk! Da kan du begynne å spise sekunder av rundetidene.

Bilen til Henry (78) har over 700 hestekrefter

Ekstremt marktrykk

Senna GTR har som bildene veldig tydelig viser, en ekstrem aerodynamikk-pakke. Den skal blant annet sørge for ett tonn marktrykk. Det er omtrent det samme som vekten på bilen! Så teorien skal denne kunne kjøres opp/ned.

Det foreligger ingen offisielle tall når det kommer til ytelser. Men den skal være raskere enn en "standard" Senna-modell – som blant annet betyr 0-100 km/t godt under 3 sekunder.

Så hvis du er ute etter noe unikt, så er det altså muligheter i Stockholm. Bare husk å sjekke med banken, før du drar ...

Tre til salgs i Norge

PS: I skrivende stund ligger det tre McLaren til salgs på bruktmarkedet i Norge. Det er en 2017-modell 570 GT, en 2018-modell 720S Coupe og en 2019-modell 600 LT.

Sistnevnte er den dyreste – med en prislapp på knappe 3 millioner kroner.

LT står for Long Tail. Den har en 3,8-liters twin turbo V8-motor som yter 600 hestekrefter.

Pettersen Autoimport som står som selger, tilbyr gratis hjemlevering i lukket henger hvor som helst i landet på denne bilen.

Trond er en av svært få Lamborghini Huracan Performante-eiere

Vippedører hører med på en slik bil. Merk stolene – de er av karbon og veier omtrent det samme som en pakke fyrstikker ...
Vippedører hører med på en slik bil. Merk stolene – de er av karbon og veier omtrent det samme som en pakke fyrstikker ...

Video: Henry (78) har unnet seg drømmebilen – en McLaren med 720 hk: