Den er godkjent for vanlig vei – men nøkler er ekstrautstyr
Og hvis du skal kjøre den på veien, må du bytte rattet.
McLaren lager noen av verdens heftigste biler – både til vanlig vei og racerbanen. De er med i Formel 1 – og har også laget en ren racerbil av superbilen Senna. Den heter Senna GTR.
Det er en helt hinsides kraftpakke – med en 4-liters V8 twin turbo-motor som spytter ut 840 illsinte hestekrefter.
Ren racerbil, altså. Men, så bestemte McLaren seg for at den skulle tilbys som "personbil". Disse ble produsert i kun 20 eksemplarer.
Men det går også an å få bygd om en "vanlig" GTR til bruk på offentlig vei. Det koster koster drøyt 3 millioner kroner – men resultatet, som du kan se her, er en helt unik bil.
Har ikke nøkler
Når du bygger om en Senna GTR for å bli "gategodkjent", må du gjøre noen litt banale ting. For eksempel:
- Få nøkler – som racerbilen ikke har
- Lage ny påfylling til tanken, slik at du kan fylle bensin på en vanlig bensinstasjon
- Få et eget ratt, som er tilpasset kjøring på offentlig vei
- Sette på blinklys
- Montere ryggekamera
- Sette på skiltholdere
Eli klinket til med ny millionbil: – Det er ren terapi!
Over 20 millioner kroner
Hos Bentley-forhandleren i Stockholm, står det en slik ombygd GTR for salg. Prisen er frisk.
– Den koster rundt 20 millioner kroner. I tillegg kommer avgifter, om du vil ha den inn til Norge, forteller Petter Eneman hos Bentley Stockholm.
GTR-en står utstilt sammen med en rekke andre McLaren-modeller. Blant annet en Senna.
– Vi var McLaren-forhandler også, tidligere. Derfor har vi en del slike spesialmodeller stående, forklarer Eneman.
Bilen til Henry (78) har over 700 hestekrefter
Ekstremt marktrykk
Senna GTR har som bildene veldig tydelig viser, en ekstrem aerodynamikk-pakke. Den skal blant annet sørge for ett tonn marktrykk. Det er omtrent det samme som vekten på bilen! Så teorien skal denne kunne kjøres opp/ned.
Det foreligger ingen offisielle tall når det kommer til ytelser. Men den skal være raskere enn en "standard" Senna-modell – som blant annet betyr 0-100 km/t godt under 3 sekunder.
Så hvis du er ute etter noe unikt, så er det altså muligheter i Stockholm. Bare husk å sjekke med banken, før du drar ...
Tre til salgs i Norge
PS: I skrivende stund ligger det tre McLaren til salgs på bruktmarkedet i Norge. Det er en 2017-modell 570 GT, en 2018-modell 720S Coupe og en 2019-modell 600 LT.
Sistnevnte er den dyreste – med en prislapp på knappe 3 millioner kroner.
LT står for Long Tail. Den har en 3,8-liters twin turbo V8-motor som yter 600 hestekrefter.
Pettersen Autoimport som står som selger, tilbyr gratis hjemlevering i lukket henger hvor som helst i landet på denne bilen.
Trond er en av svært få Lamborghini Huracan Performante-eiere
Video: Henry (78) har unnet seg drømmebilen – en McLaren med 720 hk: