Lucid kommer fra USA og har store ambisjoner som elbilprodusent. Nå er det straks klart for Europa-lansering.
Lucid kommer fra USA og har store ambisjoner som elbilprodusent. Nå er det straks klart for Europa-lansering.

Offisielt: De kommer til Europa i sommer

Og Norge skal ikke være langt etter.

Det har ikke akkurat vært mangel på nye bilmerker i det norske markedet de siste årene. Vår posisjon som er foregangsmarked for elbiler, gjør at Norge er et naturlig førstevalg for mange bilprodusenter som ønsker å satse i Europa.

De fleste av disse bilmerkene kommer fra Kina. Men det finnes unntak. Ett av dem er amerikanske Lucid. Nå er det bekreftet at de skal starte eksport av biler til Europa i sommer, fra juni eller juli. Det skriver britiske Autocar.

Lucid blir ledet av briten Peter Rawlinson. Han har blant annet en fortid som en av toppsjefene i Tesla – før han valgte å starte for seg selv.

Midten av neste år

Første bil ut fra Lucid er luksusbilen Air Dream Edition. En ekstrem bil, som setter en del nye standarder for klassen. Den vil blant annet måle krefter med Mercedes EQS i klassen for luksus-elbiler.

Lucid velger å starte i et veldig stort marked for bilsalg når de kommer til Europa. Tyskland er nemlig første ute, der de skal åpne studio i München.

– Går alt etter planen vil studioet i Oslo åpne medio neste år, sa Kayvan Nikjou, PR- og kommunikasjonssjef for Lucid, til bransje-nettstedet Bilbransje24.no tidligere i år.

Lucid er allerede i gang med nettsalg

Først kommer Lucid Air – og i 2023 står en stor og luksuriøs SUV på planen.
Først kommer Lucid Air – og i 2023 står en stor og luksuriøs SUV på planen.

Broom skal teste i California

Studio er for øvrig betegnelsen Lucid bruker på sentrumsnære butikklokaler.

Selv om Lucids første showroom later til å være over ett år unna åpning, har de tenkt å hente biler til landet før det.

Allerede denne uken skal Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen få kjøre Lucid Air, i California. Han skal også få møte sentrale personer i selskapet – og få ny informasjon om satsingen i Norge.

Lucid produserer bilene sine på en helt ny fabrikk i Nevada, USA.
Lucid produserer bilene sine på en helt ny fabrikk i Nevada, USA.

Starter med maktdemonstrasjon

Vi i Broom har tidligere pratet med Peter Rawlinson om Lucids planer. Og de er ikke snaue:

– Vi starter med en maktdemonstrasjon først. En bil som definerer oss som merke. Så skal det komme volummodeller, etterpå, sa Rawlinson.

Å kalle en bil i dagens marked for en maktdemonstrasjon, det forplikter. Da skal den være grensesprengende. Akkurat det må vi kunne si at Lucids toppmodell Air Dream Edition er.

Les vårt eksklusive intervju med Peter Rawlinson her

Denne bilen får vi etter alt å dømme se på norske veier senere i år.
Denne bilen får vi etter alt å dømme se på norske veier senere i år.

Rekord-tall

Rekkevidden er på over 832 kilometer, målt etter den strengeste amerikanske målemetoden EPA. Trolig blir den enda bedre, når den typegodkjennes med WLTP-rekkevidde i Europa. Imponerende, ikke minst når vi snakker diger sedan.

Rekkevidden er mulig takket være et batteri på 113 kWt.

Hvis vi fortsetter med imponerende tall, kan vi ta med at effekten på de to elmotorene er på solide 1.100 hestekrefter. At 0-100 km/t leveres på 2,5 sekunder blir kanskje ikke direkte overraskende med så mye krefter å spille på – men er fortsatt mektig imponerende.

Superlading skal gå unna i et minst like heftig tempo. Dream Edition kan ta imot opptil 300 kW. I praksis skal det gi opptil 480 kilometers rekkevidde på 20 minutter, under optimale forhold. Det er mulig takket være en 900 Volt-system.

Var med å starte Tesla-eventyret – nå er de konkurrenter

Video: Her kom vi over Lucid på bilutstillingen i Los Angeles i fjor høst