Nå skal også flaggskipet bli elbil

BMW kaller den verdens første helelektriske luksussedan.

Dette er dagens utgave av BMW 7-serie. Nå skal luksussedanen til BMW også komme i elektrisk utgave, da heter den i7.
Dette er dagens utgave av BMW 7-serie. Nå skal luksussedanen til BMW også komme i elektrisk utgave, da heter den i7.

BMW er i full gang med en elektrisk storsatsning. Det som begynte ganske forsiktig med lille og særpregede i3, er i ferd med å vokse seg til en stor familie av biler.

BMW har lansert elbiler i flere klasser. Når går de snart inn i en til: Nemlig luksussedan. Lanseringen skjer om noen uker.

Ikke overraskende snakker vi da elektrisk utgave av den legendariske 7-serien. i7 heter bilen og BMW karakteriserer den selv som verdens første helelektriske luksussedan. Akkurat det kan nok minst én konkurrent reagere litt på...

Rekkevidde opp til 61 mil

i7 bygger på samme konstruksjon og konsept som andre kommende modellvarianter av neste generasjon 7-serie. BMW lover at i7 skal by på velkjent kombinasjon av sportslige og komfortorienterte kjøreegenskaper, i tillegg til god plass,

i7 blir den mest potente modellvarianten i den nye 7-serien, med effekt på mer enn 600 elektriske hestekrefter. Basert på prognosene fra prototypene som har blitt testet rundt om i verden det siste året, vil i7 få et kombinert strømforbruk fra 18,9 kWh – 19,7 kWt og en elektrisk rekkevidde fra 580–610 kilometer, basert på WLTP-normen.

Kanskje noe av det skumleste du kan gjøre som 18-åring

Slik teaser BMW selv sin kommende i7, den karakteriske 'nyregrillen' er så absolutt med her.
Slik teaser BMW selv sin kommende i7, den karakteriske "nyregrillen" er så absolutt med her.

Curved Display

Det karakteristiske designet til de to runde frontlyktene og nyregrillen er nytolket i i7. Noen av de spesielle designtrekkene ligger i de øvre elementene til frontlysene, laget av eksklusivt krystallglass, og den lysende konturen til nyregrillen.

I interiøret ligger fokuset på den innovative brukeropplevelsen og siste generasjon av iDrive-operativsystemet. I tillegg til BMW Curved Display, som vi kjenner fra i4 og iX. Dette gir en ny type lys- og funksjonslist på instrumentpanelet og dørene en spesiell opplevelse – både visuelt og gjennom berøring.

Iskald test - dette blir drømmebil for mange nordmenn

BMWs Curved Display kjenner vi fra blant andre iX, det blir også å finne i i7.
BMWs Curved Display kjenner vi fra blant andre iX, det blir også å finne i i7.

Kinosal i baksetet

I baksetene lover BMW enestående komfort og nye underholdningsstandarder. Med BMW Theater Screen, som felles ned fra taket, får man en 31-tommers skjerm med 32:9 panoramaformat og 8K-oppløsning.

Den forvandler baksetene til en eksklusiv, privat kinosal hvor passasjerene kan velge sine favoritter fra en rekke ulike strømmetjenester.

i7 har premiere i april. Norske forhandlere vil åpne for bestilling til sommeren.

Les mer: Nå koster ikke luksusbilen mer enn en sliten Golf

Video: Bente og Helge har fem biler – ingen er elbiler