Elbil i terrenget? Det fungerer overraskende bra

Toyota bZ4X setttes på prøve. Se video:

Til sommeren kommer Toyotas første helelektriske personbil. Dette er en bil mange nordmenn har ventet lenge på.

Her får du opptil 450 kilometer rekkevidde, mulighet for firehjulsdrift og ikke minst en overkommelig inngangsbillett:

Nye bZ4X starter nemlig på 399.900 kroner. Dermed priser Toyota nokså aggressivt, sammenlignet med flere av konkurrentene.

Velger du utgaven med firehjulsdrift, lover Toyota dessuten at du får et av verdens beste firehjulsdrift-systemer og fremkommelighet i verdensklasse.

Vi i Broom har allerede testet nykommeren, både på vei og i en utfordrende terreng-løype. Så er spørsmålet: Hvordan klarer egentlig en tung batteribil seg gjennom løs sand, gjørme og bratte bakker?

Se video fra off road-kjøringen øverst i saken.

Toyotas nye elbil har Europa-premiere

Med én elmotor på hver aksling, og naturligvis en elektronisk styring mellom hjulene, sikrer det en svært presis fordeling av kreftene og dermed god fremkommelighet.
Med én elmotor på hver aksling, og naturligvis en elektronisk styring mellom hjulene, sikrer det en svært presis fordeling av kreftene og dermed god fremkommelighet.

Overraskende bra

Ingeniørene har brukt mye tid på 4x4-systemet, utviklet i samarbeid med Subaru.

Med én motor for hver aksel, og en fintunet styreenhet, som skal sende kreftene akkurat dit det trengs. Aktiverer du XMODE kan du velge mellom to ulike profiler: snø og søle eller dyp snø og søle.

Slik ser det ut på innsiden i Toyotas nykommer.
Slik ser det ut på innsiden i Toyotas nykommer.

Her kan du også benytte deg av en slags «krabbemodus» – hvor bilen holder en konstant hastighet, eksempelvis opp eller ned en bratt bakke.

Dette fungerer i praksis svært godt, og med en bakkeklaring på 21 centimeter, kan du faktisk passere ganske store hindre – uten problemer.

Det vi blir mest imponert over er imidlertid fremkommeligheten i et skikkelig gjørmebad. Ved å aktivere modusen «dyp snø/søle», tillater bilen litt ekstra hjulspinn. Og selv med helt vanlige sommerdekk klarer bZ4X seg overraskende bra gjennom gjørma.

I videoen under kan du se mer fra vår test, både på land og i vann. Jo, bilen kan faktisk vade opptil 50 centimeter. Det tester vi også her:

Les hele testen av bZ4X her