Snart på plass i Norge – og her priser de aggressivt

Megane E-Tech starter på 359.900 kroner.

Megane E-Tech er først ut i en ny, stor elbilsatsing fra Renault. Bilen kommer til Norge på forsommeren. Foto: NTB Scanpix
Megane E-Tech er først ut i en ny, stor elbilsatsing fra Renault. Bilen kommer til Norge på forsommeren. Foto: NTB Scanpix

Renault var tidlig ute med elbil. Deres Zoe har vært en stor salgssuksess her hjemme, med kombinasjonen mye rekkevidde for relativt lite penger.

Zoe har på mange måter også vært en forsmak. For nå er Renault i gang med en stor satsing på elbiler. Først ute her er Megane E-Tech. Bilen er en kompakt familie-crossover som skal by på god plass. Lengden er på 4,21 meter, bagasjerommet svelger unna 440 liter.

Nå har Renault offisielt startet salget, de første kundene skal få bilene sine i månedsskiftet mai/juni. Prisene er også klare. Og her er det ingen tvil om at Renault priser aggressivt:

Brysom for konkurrentene

Megane E-Tech starter nemlig på 359.900 kroner, da for modellen som heter Evolution ER. Techno er «mellomversjonen» med startpris på 384.900 kroner – mens toppmodellen Iconic er priset til 399.900 kroner.

Med slike priser kan nok Renaulten bli brysom for konkurrentene, i et marked som har fått en rekke nye modeller de siste par årene.

Megane E-Tech har rekkevidde på inntil 470 kilometer. Tallet for hurtiglading er 130 kWt, mens batteripakken er på 60 kWt.

Her var Megane E-Tech på første besøk i Norge

Megane E-Tech er en kompakt crossover, med bagasjerom på 440 liter.
Megane E-Tech er en kompakt crossover, med bagasjerom på 440 liter.

Google maps

Bilen kommer med to forskjellige motorer, henholdsvis 130 og 220 hestekrefter. Dessuten tre utstyrsnivåer.

Evolution ER har 130 hestekrefter og rekkevidde på 470 kilometer. Blant standardutstyret her er Renaults openR multimediasystem med Google maps. Den har handsfree nøkkelkort, syv kollisjonsputer, ryggekamera og parkeringssensorer bak, full LED-hovedlys og oppvarmet multifunksjonsratt, for å nevne noe.

Techno har så 220 hestekrefter og rekkevidde på 450 kilometer. Denne kommer med fire ulike kjøremodus og justerbar stemningsbelysning. Dessuten automatisk innfellbare sidespeil med automatisk vinkling på passasjersiden ved rygging. Velkomstbelysning/innstegsbelysning og 20-tommers aluminiumsfelger.

Ny familie-elbil presser konkurrentene på pris

Slik ser det ut innvendig, her har Renault gått for fine materialer og flere påkostede løsninger.
Slik ser det ut innvendig, her har Renault gått for fine materialer og flere påkostede løsninger.

Fått mye skryt

Iconic har samme motor og rekkevidde. Denne kommer blant annet med skinnseter i titansort, elektrisk justerbare seter foran med minne og massasjefunksjon, Harman Kardon lydanlegg, dashbord med detaljer i skinnimitasjon, lister i nuo-tre under frontruten og i dørsider. Dessuten parkeringssensorer foran og på siden, i tillegg til bak/ryggekamera.

For Renault i Norge er dette en svært etterlengtet bil. Zoe har stått for en stor del av salget deres de siste årene og har klart seg imponerende godt selv om den trekker på årene. Megane E-Tech har allerede fått mye skryt for både utvendig design og interiør.

Nå skal denne Renault-klassikeren komme tilbake

Se video av Renault Megane E-Tech under: