Dennis Hauger er klar for Formel 2-mesterskapet i år. Storsatsningen har en budsjettramme på 21 millioner kroner. Det er Dennis og teamet snart i mål med å lande. Foto: Scanpix
Dennis Hauger er klar for Formel 2-mesterskapet i år. Storsatsningen har en budsjettramme på 21 millioner kroner. Det er Dennis og teamet snart i mål med å lande. Foto: Scanpix

Et steg nærmere Formel 1 – nå må Dennis lande 21 millioner kroner

– Jeg lever godt med forventningspresset.

Norge har aldri vært nærmere å ha en Formel 1-fører enn nå.

I år tar supertalentet Dennis Hauger nemlig steget opp til Formel 2. Denne uken presenterte 18-åringen planene for debutsesongen i motorsportens nest øverste divisjon.

– Det blir bokstavelig talt et vanvittig race, mot enda mer rutinerte konkurrenter. Antallet løpshelger er doblet, fra syv i fjor til 14 i år. Alt er heftigere i Formel 2: Motoren med turbo og 620 hk, økt marktrykk, G-kreftene i svingene og innbremsing. Topphastigheten er høyere, med 335 km/t, og det kreves helt andre kjøreteknikker, dekk, dekkstrategier, innstillinger og justeringer underveis. Men jeg fikser det – de første testene i Abu Dhabi før jul gikk veldig bra, sier Dennis Hauger.

Formel 2-føreren legger til at det er kult at nesten «hele Norge» er rammet av Formel-feber om dagen.

– Jeg gleder jeg meg vilt til å sette meg inn i den nye bilen og gi gass på de råeste banene i verden, sier han.

Dennis Hauger under ukens pressekonferanse. Foto: Scanpix
Dennis Hauger under ukens pressekonferanse. Foto: Scanpix

Lever godt med forventningspresset

Som en del av «Red Bull Formel 1 Junior Team», og én av to F2-førere hos det italienske storlaget Prema Racing, har Dennis Hauger for lengst intensivert jakten på å bli tidenes første, norske Formel 1-fører – og én av 20 av de raskeste førerne i verdens kanskje største idrettssirkus.

Dennis forteller om fremtidsplanene da vi møtte ham på Rudskogen i fjor høst.
Dennis forteller om fremtidsplanene da vi møtte ham på Rudskogen i fjor høst.

Etter et hektisk test- og treningsopphold på Red Bulls treningssenter i Salzburg i forrige uke, venter nå noen roligere uker hjemme i Aurskog, før siktet stilles inn med simulatortrening hos Prema i Italia og RedBull F1 Team England, og siste testrunder med ny bil den første helgen i mars.

20. mars sparkes årets Formel 1- og Formel 2-sirkus i gang i Bahrain.

– Jeg lever godt med forventningspresset, og har selvfølgelig som hovedmål å ta det neste steget opp i Formel 1 så raskt som mulig. Men jeg har ikke dårlig tid, er fortsatt en av de aller yngste i F2. Mitt fokus ligger hele tiden på de små detaljene som utgjør resultatet; neste sving, neste runde, neste løp, neste sesong – samt fysiske og mentale forberedelser, sier Dennis og fortsetter:

– Hvis den nye bilen fungerer, og teamet rundt meg lykkes med detaljene, er det kun opp til meg å holde hodet kaldt og sette sammen alle brikkene, slik jeg klarte i fjor. Da er det lov å sikte høyt og drømme stort!

Nå koker det rundt Dennis (18): – Et sirkus med ville pengesummer!

Formel 1 er det store målet, og Dennis er uten tvil et stort steg nærmere nå som Formel 2 står for tur. Foto: Scanpix
Formel 1 er det store målet, og Dennis er uten tvil et stort steg nærmere nå som Formel 2 står for tur. Foto: Scanpix

21 millioner

Sammen med manager Harald Huysman og resten av teamet er Dennis nesten i mål med å lande finansieringen av årets Formel 2-satsing, som har en budsjettramme på 21 millioner kroner. Premiepengene fra fjorårets VM-seier i Formel 3 – 300.000 euro, rundt tre millioner norske kroner – er pløyd rett inn i årets satsing.

– Det er som en boksekamp. Du er ødelagt når du går ut av bilen

­– I tillegg til hovedsponsor RedBull, som vil prege bilen, har vi med oss flere lojale sponsorer som har vært med på turen gjennom mange år. De siste ukene har vi fått styrket økonomien betydelig gjennom nye sponsoravtaler med fintech-selskapet Lendo, kyllingprodusenten Den Stolte Hane, Puma og Pers Hotel, forteller Harald Huysman.

– Men vi er fortsatt ikke helt i mål, og har ennå døren åpen for èn stor sponsor, pluss eventuelle andre samarbeidspartnere på ulike nivåer – som ønsker å styrke sine verdier og sin oppmerksomhet gjennom å samarbeide med Dennis, avslutter manageren.

Her kan du se vårt møte med Dennis Hauger, da vi møter han hjemme på Aurskog i Broompraten:

Sammenlignes med Braut Haaland – sjekk hva Dennis Hauger kjører privat