DATASYSTEM NEDE: Oslo universitetssykehus har satt kriseledelse etter at meldingstjenesten i et viktig datasystem ikke har fungert siden torsdag kveld. Foto: Fredrik Hagen / NTB
DATASYSTEM NEDE: Oslo universitetssykehus har satt kriseledelse etter at meldingstjenesten i et viktig datasystem ikke har fungert siden torsdag kveld. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Datasystemet nede ved Oslo universitetssykehus

Situasjonen er særlig utfordrende for sykehusets akuttmottak, ifølge medisinsk direktør Hilde Myhren.

OPPDATERING 16. januar kl. 19.40 - Oslo Universitetssykehus opplyser at systemene fungerer igjen som normalt.

I en pressemelding skriver Oslo universitetssykehus at de nå «følger etablerte nødrutiner som innebærer utstrakt manuell håndtering».

Det var torsdag kveld at meldingstjenesten i datasystemet DIPS, som står for Distribuert Informasjons- og Pasientdatasystem i Sykehus, sluttet å fungere.

Situasjonen utfordrer sykehusdriften, opplyser sykehuset.

– Hele sykehuset må nå jobbe manuelt. Alt går saktere. Spesielt akuttmottaket opplever situasjonen som særlig utfordrende. Per nå er vurderingen at situasjonen ikke går utover liv og helse. Sykehuset har oppbemmannet flere steder, sier medisinsk direktør Hilde Myhren:

– Vi kan sette inn ytterligere flere ressurser ved behov. Neste steg vil være å be om avlasting fra andre sykehus, hvis det er behov for det.

– Trolig à jour innen mandag

Etter sykehusets krisemøte lørdag ettermiddag har kriseledelsen bestemt at de skal fortsette med ekstra bemanning fram til databasen er i normal drift.

Det skjer trolig mandag, opplyser OUS i en oppdatert pressemelding klokka 17.15.

– Det ser ut til at de tekniske problemene kan bli løst i løpet av et par timer, sier Myhren. Men:

– Selv om det da vil fungere for nye meldinger, vil vi ha et etterslep av meldinger fra torsdag kveld. Målet er å være à jour innen mandag morgen og at DIPS fungerer som normalt, slik at vi fra mandag kan gjennomføre planlagt aktivitet.

Ingen forsinkede prøvesvar

Oslo har vært rammet av høye smittetall gjennom vinteren, og mange får trolig koronaprøven sin analysert ved Oslo universitetssykehuset.

Her analyserer nemlig mellom 6.000 og 8.000 koronaprøver daglig.

Men ifølge Myhre vil ikke dagens nedetid påvirke ventetiden.

– Alle rekvisisjoner inn til laboratoriet går som normalt, og alle prøvesvar ut til kommunen går som normalt – inkludert koronaprøvene, sier hun til TV 2.

Problem med databasen

Tjenesteleverandøren Sykehuspartner, som blant annet leverer datatjenester til Helse Sør-Øst, jobber nå på spreng for å fikse feilen.

– Vi har satt inn ekstra ressurser og jobber sammen med leverandørene for å få løst problemet så fort som mulig slik at OUS skal kunne levere sine tjenester, sier kommunikasjonssjef Randi Ellingsen i Sykehuspartner til TV 2.

Sykehuspartner mistenker ikke at svikten skyldes et hacking-angrep, ifølge Ellingsen som forteller at feilen til pasientsystemet ligger i databasen.