Også neste år kan du kjøpe luksus-elbilen Porsche Taycan uten å betale moms. Men så er det slutt, mener NAF.
Også neste år kan du kjøpe luksus-elbilen Porsche Taycan uten å betale moms. Men så er det slutt, mener NAF.

NAF: 2022 blir det siste året med avgiftsfrie elbiler

Nå nærmer det seg for alvor moms.

Elbilene har gått sin seiersgang på det norske bilmarkedet i mange år. I år setter de nye rekorder og har fullstendig parkert bensin- og dieselbilene på salgsstatistikken.

Mye av forklaringen på dette at de elektriske bilene kommer så gunstig gjennom avgiftssystemet vårt, med null avgift og heller ikke moms. Men det varer nok ikke veldig mye lengre.

– Vil du kjøpe elbil uten avgifter er 2022 siste sjanse, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Kamp mot klokka

Politikerne har lenge ønsket å innføre moms på de dyreste elbilene. Braadland sier at elbilen blir momsfri ut hele 2022, men at forbrukerne må regne med at det blir moms på elbiler fra og med 1. januar 2023.

– Momsen kommer, men det vil ikke gå fra avgiftsfritak, til 25 prosent på ett år. Regjeringen har lovet og varslet moms på den delen av beløpet for en elbil som overstiger 600 000 kroner, så det må vi regne med fra 2023, sier han.

Braadland sier at moms på elbiler på sikt er uunngåelig, men at det har vært en kamp mot klokka om når og hvordan denne skal innføres.

Elbil-fordelene koster Norge 19,2 milliarder årlig – tilsvarer hele politi-budsjettet

Tesla er blant merkene som virkelig har nytt godt av ordningen med null avgifter og heller ikke moms på elbil i Norge. Foto: NAF.
Tesla er blant merkene som virkelig har nytt godt av ordningen med null avgifter og heller ikke moms på elbil i Norge. Foto: NAF.

Kan få momssmell

– Når momsen først skal innføres for elbiler, er det greit at man venter til neste år, og tar de dyreste bilene først. 2022 hadde vært for tidlig, med tanke på at utvalget må opp og prisene enda mer ned før vi kan snakke om at elbilen er fullt ut konkurransedyktig, sier Braadland, i en pressemelding.

Når moms på elbil kommer, er det sannsynlig at myndighetene vil innføre en form for «kontantstøtte» til de som kjøper elbil. Det er ventet at denne vil være differensiert på på pris, slik at man f eks ikke får støtte på kjøpesummer over 600.000 kroner.

NAF har ment at så lenge myndighetene vil ha ned utslippene fra bilparken, er det bedre å beholde elbilen momsfri, enn å øke drivstoffavgiftene massivt.

– Så langt har vi fått gjennomslag for dette, og det er vi fornøyde med, sier Braadland.

Han advarer likevel mot at noen få bilkjøpere risikerer å få en momssmell på en bil de bestiller i 2022.

Elbil-fordelene koster Norge 19,2 milliarder – tilsvarer hele politi-budsjettet

Audi e-tron har vært en storselger i Norge i flere år. Uten alle elbilfordelene hadde salget neppe vært like høyt.
Audi e-tron har vært en storselger i Norge i flere år. Uten alle elbilfordelene hadde salget neppe vært like høyt.

Rett til å heve kjøpet

– Det har som kjent vært leveringsproblemer på en del modeller i høst. Om dette fortsetter langt inn i 2022, kan man altså risikere at en elbil som er bestilt i 2022 ikke leveres før i 2023. Det er momsreglene på det tidspunktet du får bilen som gjelder – ikke når du bestiller den, advarer Braadland.

Han råder folk som bestiller ny bil i 2022 om å bruke bilbransjens standardkontrakt, som gir deg rett til å heve kjøpet om den samlede prisøkningen blir større enn seks prosent.

Moms på elbil kan gi deg kontantstøtte på 150.000 kroner

Avgifter på elbiler i 2022

  • Ingen kjøpsavgifter på elbiler.
  • Ingen moms på elbiler. Alle andre biler har 25 prosent moms.
  • Trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgift): 8,15 kr per døgn / 2.975 kroner per år for elbiler. Det er samme nivå som for en bensinbil.
  • Omregistreringsavgift (ny ordning fra 2022, gjelder brukte elbiler): 1.670 kr for nyere biler (2019 og nyere), 1.009 kr for eldre elbiler (2010-2018). Dette er en fjerdedel av nivået for en bensinbil.
  • Opp til halv takst i bomstasjoner.

Video: Vi fløy 11 timer for å teste elbilen akkurat her