Dette er toppmodellen i Mercedes sin EQA-familie. Denne har firehjulsdrift og nærmere 300 hk. Foto: Mats Brustad / Broom
Dette er toppmodellen i Mercedes sin EQA-familie. Denne har firehjulsdrift og nærmere 300 hk. Foto: Mats Brustad / Broom

Én ting kan overraske litt med topputgaven

EQA med firehjulsdrift og nesten 300 hk.

Tidligere i år startet Mercedes de første kundeleveringene av EQA, deres første helelektriske kompakt-SUV.

Fra salgsstart har kun innstegsmodellen med drift på forhjulene vært tilgjengelig. Mange nordmenn har naturligvis valgt å vente på utgavene med firehjulsdrift, som det nå ruller mange av på norske veier.

Her er det to ulike versjoner å velge mellom: EQA 300 4Matic og EQA 350 4Matic. Bilene har samme batteripakke på 66,5 kWt, og det er kun effektuttaket på motorene som skiller dem.

EQA 300 byr på 228 hk, mens 350-utgaven leverer 292 hk og 520 Nm.

Nå har vi testet sistnevnte i perfekte vinterforhold. Perfekt i form av 4Matic firehjulsdrift, ikke målt i rekkevidde...

Dette er en korttest. Det betyr at vi har testet denne modellen tidligere. Nå prøver vi den med ny drivlinje. Du finner en mer grundig test av Mercedes EQA her.

EQA 350 4Matic kan både ha taklast (75 kilo), samt trekke tilhenger på opptil 1,8 tonn.
EQA 350 4Matic kan både ha taklast (75 kilo), samt trekke tilhenger på opptil 1,8 tonn.

Hva er nytt:

EQA 350 4Matic er i bunn og grunn akkurat samme bil som innstegsmodellen, EQA 250.

Rosé gold-fargen skiller seg tydelig ut i trafikkbildet. I sollys blir lakken enda mer gylden og fremtredende.
Rosé gold-fargen skiller seg tydelig ut i trafikkbildet. I sollys blir lakken enda mer gylden og fremtredende.

Det er kun drivlinjen som skiller dem. Bilen vi kjører nå har altså fått én elmotor ekstra og drift på alle fire hjul.

Det som kan overraske litt, er at rekkevidden faktisk øker noe på utgavene med firehjulsdrift, selv om alle tre deler samme batteripakke. EQA 250 (forhjulsdrift) har en oppgitt rekkevidde på 426 kilometer, mens EQA 350 4Matic kan skilte med opptil 432 kilometer.

Årsaken er at den ene elmotoren på 4Matic-utgavene er designet for å være enda mer energieffektiv. Det er denne som benyttes ved lave effektuttak, og dermed går forbruket ned.

For øvrig har testbilen full AMG-pakke, som gjør bilen litt tøffere å se på. Vi må også kommentere fargevalget, som skiller seg ut i mengden. Rosé gold heter lakken. Den er litt bronse-aktig og står fint mot de svarte detaljene på bilen.

Det er lite å sette fingeren på her inne. Infotainment-systemet er avansert, men samtidig svært enkelt i bruk.
Det er lite å sette fingeren på her inne. Infotainment-systemet er avansert, men samtidig svært enkelt i bruk.

Hvordan fungerer det?

På veien er det ingen tvil om at EQA byr på komfortable kjøreegenskaper. Lavt støynivå og behagelig fjæringskomfort bidrar godt til akkurat det.

Ikke helt overraskende, merker du at EQA 350 4Matic har betydelig mer krefter enn innstegsmodellen vi har kjørt tidligere. Med 292 hk og 520 Nm har du et solid kraftoverskudd, selv om bilen på ingen måte oppleves som «Tesla-rask». 0-100 km/t er oppgitt til 6 sekunder. Det bør være tilstrekkelig for de fleste.

Som med alle andre elbiler, må du regne med et HØYT forbruk de første kilometerne, dersom du ikke har forvarmer bilen. Her ser vi at oppvarming alene stjeler 44 prosent av det totale energiforbruket.
Som med alle andre elbiler, må du regne med et HØYT forbruk de første kilometerne, dersom du ikke har forvarmer bilen. Her ser vi at oppvarming alene stjeler 44 prosent av det totale energiforbruket.

På rufsete vinterveier, med litt slaps, jobber firehjulsdrift-systemet effektivt.

Fremkommeligheten føles trygg og forutsigbar, også når vi utfordrer bilen i en brattere bakke med løssnø. Faktisk kontrolleres kreftene mellom for- og bakaksel 100 ganger i sekundet, avhengig av kjøresituasjonen.

Ved normal eller rolig kjøring, vil som nevnt motoren på bakakslingen prioriteres, for å holde forbruket nede.

Og apropos forbruk: I 5,5 minusgrader og vanlig tempo, noterer vi 20 kWt/100 km. Det må sies å være godkjent, når oppgitt forbruk under optimale forhold, er 17,5 – 18,5 kWt/100 km.

Underveis i testuken, med 5 til 10 minusgrader, legger vi også merke til hvor effektivt varmeapparatet i bilen jobber. Fra iskald bil til god varme tar det kun 2-3 minutter. Men det trekker virkelig strøm...

Selv om det ikke er noen stor nyhet på en elbil, sier vi det likevel: Ved korte kjøreturer, uten forvarmet bil, er forbruket virkelig høyt. Bare varmeapparatet alene, forsyner seg med opp mot 45 prosent av det totale energiforbruket de første kilometerne bak rattet.

Altså får vi bekreftet viktigheten av å forvarme bilen i kulda, dersom man har mulighet til det.

For øvrig har bilen omtrent alt av utstyr man kan ønske seg. Vi kan nevne varme og kjøling i setene, head up-display, 360-graders kamera, panorama soltak, elektrisk nedfellbart hengerfeste og mye mer. Eller for å si det på en annen måte: Det er ikke noe utstyr vi savner her. Dette har Mercedes kontroll på – selv om det som kjent koster å gå bananas i ekstrautstyrslistene.

Vår testbil har ekstrautstyr for nesten 190.000 kroner! Se egen faktaboks nederst i saken.

EQA leveres godt utstyrt som standard, med blant annet LED High Performance lys med adaptiv fjernlysassistent, elektrisk bakluke, navigasjon, komfortunderstell, smartphonepakke og MBUX (Mercedes-Benz User Experience).
EQA leveres godt utstyrt som standard, med blant annet LED High Performance lys med adaptiv fjernlysassistent, elektrisk bakluke, navigasjon, komfortunderstell, smartphonepakke og MBUX (Mercedes-Benz User Experience).

Konklusjon

EQA 350 4Matic koster fra 475.900 kroner og er cirka 50.000 kroner dyrere enn innstegsmodellen. Da får du firehjulsdrift, drøyt 100 hk mer og faktisk bittelitt lenger rekkevidde.

Slik sett skjønner vi godt at mange velger denne versjonen, i alle fall hvis du har bruk for den ekstra fremkommeligheten på vinteren. Dersom du ikke MÅ ha topputgaven, med kraftigst effektuttak, er EQA 300 4Matic kanskje det smarteste valget.

Den koster fra 453.900 kroner og sparer deg dermed for drøyt 20.000 kroner. Felles for alle modellene i EQA-familien, er imidlertid god komfort, mye utstyr (hvis du betaler for det) og klassens beste infotainmentsystem.

Les full test av Mercedes EQA her.

Her tester vi flaggskipet EQS

Mercedes EQA 350 4Matic

Motor og ytelser:

  • Motor: Elektrisk, to motorer
  • Effekt: 292 hk / 520 Nm
  • 0-100 km/t: 6 sekunder
  • Toppfart: 160 km/t
  • Forbruk (WLTP): 17,5 - 18,5 kWt/km.

Batteri/lading:

  • Batteripakke: 66,5 kWt
  • Rekkevidde: 432 km (WLTP)
  • Hurtiglading: 100 kW
  • Ombordlader: 11 kW

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 446 x 183 x 162 cm
  • Bagasjerom: 340 / 1.320 liter
  • Vekt: 2.105 kg
  • Tilhengervekt: 1.800 kg
  • Taklast: 75 kg

Pris:

  • Startpris: 475.900 kroner
  • Pris testbil: 664.555 kroner

Her er elbilene som bruker mest – og minst – strøm

Oversikt, ekstrautstyr:

  • 950 AMG Line
  • PAU MBUX Innovasjonspakke
  • PAY Kjøreassistentpakke
  • PBF Connectivitypakke
  • PBR ENERGIZING Plus pakke
  • PDB Advanced Plus pakke
  • 853 Mercedes-Benz soundsystem
  • P34 Eksklusivpakke
  • P47 Parkeringspakke
  • P49 Speilpakke
  • P55 Nattpakke
  • 275 Memorypakke
  • 401 Klimatiserte seter foran
  • 413 Panoramasoltak i glass
  • 458 10,25" Digitalt instrumentpanel
  • 859 10,25" Media display
  • 463 Head-up display
  • 501 360-graders kamera
  • 550 Tilhengerfeste
  • 897 Trådløs lading for mobiltelefon

Her kan du se Brooms første test av flaggskipet EQS: