Å leie klær har blitt en stor trend – nå går den norske suksessen internasjonalt

Bare business (TV 2): Fjong kjemper mot overforbruk av klær, og ser nå store muligheter i flere europeiske land.

FJONG: Sigrun Syverud startet utleietjenesten Fjong i 2017. Nå samarbeider hun med kjente merkevarer om utleie av klær. Foto: Frode Sunde / TV 2
FJONG: Sigrun Syverud startet utleietjenesten Fjong i 2017. Nå samarbeider hun med kjente merkevarer om utleie av klær. Foto: Frode Sunde / TV 2

- Innen 2030 forventes gjenbruk å være dobbelt så stort som «fast fashion», sier Sigrun Syverud, gründer og daglig leder av Fjong.Syverud startet Fjong i 2017, og har siden bygget opp leietjenesten i det norske markedet: Gjennom nettsiden kan man velge penklær til spesielle anledninger, eller man kan abonnere på klær til hverdagsbruk.Ideen bak var å få tilgang på mer klær, men uten å bidra til et lite bærekraftig overforbruk: For klesindustrien står for 8-10 prosent av klimagass