Mercedes bekrefter nå lanseringsdatoen for Vision EQXX – elbilen som får minst 1.000 kilometers rekkevidde.
Mercedes bekrefter nå lanseringsdatoen for Vision EQXX – elbilen som får minst 1.000 kilometers rekkevidde.

Bekrefter dato – lover minst 1.000 kilometer på én lading

Mercedes vil sette ny standard med EQXX.

Mye har allerede blitt sagt og skrevet om Mercedes sitt nye, elektriske flaggskip EQS.

Med en rekkevidde på opptil 780 kilometer, setter luksussedanen en ny standard i klassen. Ut over en solid batteripakke, er dette mye er takket vært en effektiv drivlinje og den ekstremt lave luftmotstanden.

EQS er faktisk den bilen i verden med lavest luftmotstand, med en såkalt Cd-verdi på bare 0,20.

EQXX er bekreftet

Om ikke mange ukene får vi se nok en elbil fra Mercedes, som igjen skal sette en ny standard.

Lanseringsdatoen for EQXX er nå bekreftet til 3. januar 2022. Det skal sies at det er konseptversjonen av bilen vi får se i første omgang.

Mercedes lover en rekkevidde på minst 1.000 kilometer på den kommende kompakt-modellen.

2021 Mercedes S-Klasse: Blir tidenes mest avanserte modell

Det er ikke mye vi får se av kompaktbilen riktig ennå...
Det er ikke mye vi får se av kompaktbilen riktig ennå...

Svært lavt forbruk

En av toppsjefene i Mercedes, Markus Schäfer, sier at EQXX vil komme med battericeller som har 20 prosent høyere energitetthet, sammenlignet med batteripakken i dagens EQS.

Schäfer har videre uttalt at EQXX blir deres mest energieffektive elbil noensinne, og hinter om et forbruk på bare 10 kW/100 kilometer – på vanlige motorveistrekninger.

Utover dette holder produsenten kortene tett til brystet, hva gjelder tekniske spesifikasjoner, før avdukingen tidlig neste år.

Tidenes kraftigste Mercedes – får 843 hestekrefter!

Mercedes EQE kan bli en spennende modell når den kommer på norsk jord. Størrelsesmessig bygger den altså på E-Klasse, og er dermed hakket mindre enn EQS.
Mercedes EQE kan bli en spennende modell når den kommer på norsk jord. Størrelsesmessig bygger den altså på E-Klasse, og er dermed hakket mindre enn EQS.

Utviklet sammen med Formel 1-teamet

Det vi imidlertid vet, er at Mercedes nå har et stort fokus på å gjøre de elektriske drivlinjene så effektive som mulig, fremfor å nødvendigvis øke batterikapasiteten.

Derfor har de i utviklingen av prototypen av EQXX, tatt i bruk de aller beste ingeniørene på huset, nemlig noen av drivlinje-spesialistene i Formel 1-teamet.

Her ser ulike eksperter på hvordan de kan utnytte én bestemt batteripakke best mulig, med mål om å integrere disse løsningene i fremtidige produksjonsmodeller.

EQXX blir en spennende smakebit på akkurat dette.

Test Mercedes EQS: – Dette er tiårets viktigste bil

G700 Brabus: Så langt unna elbil du kommer – salget er likevel imponerende i Norge: