Johannes Høsflot Klæbo i mixed zone i Ruka, Finland. Foto: Ernst A. Lersveen / TV 2
Johannes Høsflot Klæbo i mixed zone i Ruka, Finland. Foto: Ernst A. Lersveen / TV 2

Klæbo snur - skal likevel gå med Viaplay-logo

Helomvending i sponsor-saken, men Johannes Høsflot Klæbo har ikke endret standpunkt rundt Skiforbundets avtale med rettighetshaver Viaplay.

Johannes Høsflot Klæbo gjør helomvendig, og skal gå med Viaplay-logoen på skidressen. Han er enig med skiforbundet om å avslutte uenigheten.

Landslagsløperen nektet å gå må Viaplay-logoen på skidressen under verdenscupåpningen i Ruka forrige helg.

Denne vinteren har Viaplay overtatt flere vinteridrettsrettigheter, deriblant langrenn. Samtidig har skiforbundet og rettighetshaveren inngått en kommersiell samarbeidsavtale.

– Alle slike uenigheter er godt å bli ferdig med. Han har kommet frem med sitt syn. Jeg og Johannes er ikke enige, men nå har vi debattert det nok, og nå lar vi det ligge, sier langrennssjef Espen Bjervig til TV 2.

Han vil ikke si hvor lenge det har vært uenigheter mellom dem.

– Jeg har hatt dialog med Johannes en stund om det, sier en ordknapp Bjervig.

Northug om Klæbo-konflikten: – Et problem når det dukker opp i sesongen

Hastet å få avklaring

TV 2s langrennsekspert Petter Skinstad mener dette er godt nytt for begge parter.

– Det er veldig greit at de har fått lagt dette til sides får å fokusere på det sportslige. Jeg tror dette hastet mer for ledelsen og Johannes når vi er i desember, enn om det hadde vært i mai. Timingen har bidratt til å få fortgang, sier han.

Skinstad ser for seg at saken legges i skuffen.

– Det var ingen som var tjent med langvarig konflikt på nåværende tidspunkt. Jeg vil tro det kommer til å bli tatt noen vurderinger angående denne avtalen fremover. Men akkurat denne saken tror jeg kan godt være ferdig, sier langrennseksperten.

Lillehammer venter

Nå velger altså Klæbo å gå med Viaplay-logoen, men trønderen er fornøyd med å ha skapt debatt rundt saken.

– For meg har det vært viktig å formidle min bekymring i forhold til troverdighet og uavhengighet ved at en innholdsaktør og rettighetsinnehaver som Viaplay også inngår en kommersiell sponsoravtale. Jeg mener det jeg har ment hele tiden i denne saken. Samtidig har jeg nå sagt ja til å eksponere Viaplay-reklamen på konkurransedrakten, sier Johannes Høsflot Klæbo i en pressemelding fra Skiforbundet.

Petter & Petter #01: – Klæbo er helgens vinner

Kommende helg skal Klæbo og co. konkurrere i Lillehammer i verdenscupen. Torsdag er det sprint med tolv nordmenn på herresiden fra start.

– Det blir spennende å se hvordan flere enn de i kjernen slår fra seg, og hvordan vi hevder oss i forhold til utlendingene. Vi er klare, sier langrennssjef Bjervig.

Relatert