Norsk Netflix-stjerne med oppgjør: – De finner usikkerhetene våre

Theresa Frostad Eggesbø (24) er lei av bruk og kast-samfunnet og kjøpepresset det medfører. Nå kommer hun med et spark mot Black Friday-hysteriet.

Selv om de fleste enten kjenner henne fra TV-skjermen eller fra artistkarrieren hennes, er ikke det de eneste jobbene hun har.

24-åringen jobber nemlig i en bruktbutikk, og er svært engasjert i bærekraftig mote.

Et ansvar

Hun poengterer at hun ikke er aktivist, men er over gjennomsnittet engasjert i bærekraftig mote og vintage.

– Jeg føler at vi har et ansvar, og vår generasjon er kanskje mer bevisst på det ansvaret enn generasjonen før oss, sier Eggesbø til God kveld Norge.

Hun har gjort stor suksess med Netflix-serien «Ragnarok», og før det i «Skam». Under artistnavnet Resa Saffa Park gir hun ut musikk, og har markert seg med låter som «God is Drunk».

Nå kombinerer hun sine kunstneriske ferdigheter med bærekraft-engasjementet: Hun samarbeider med gjenbruks-appen Tise, og har laget en anti-Black Friday-kampanje.

Skrekkfilm

Markedssjef i Tise, Sigrun Stenseth, er godt fornøyd med kampanjen.

– Vi har laget en kampanjefilm med mål om å sette fokus på Black Friday. Vi har valgt å bevege oss inn i horror-/skrekkfilm-sjangeren.

Se utdrag fra «skrekkfilmen» i videovinduet øverst i saken. Der kan du også se God kveld Norge-intervjuet med Eggesbø og Stenseth.

UNDERSØKELSE: Stenseth sier Tise sin undersøkelse viser at 41 prosent savner rollemodeller som anbefaler å kjøpe second hand-klær. Foto: Line Haus
UNDERSØKELSE: Stenseth sier Tise sin undersøkelse viser at 41 prosent savner rollemodeller som anbefaler å kjøpe second hand-klær. Foto: Line Haus

Manipulasjon

De har brukt det ganske dramatiske skrekkfilm-virkemiddelet for å få frem et poeng:

– Vi føler at veldig mange av de reklamene er ekstremt invaderende, sier Stenseth, før Eggesbø skyter inn:

– De finner usikkerhetene dine, og de lager usikkerheter hos deg. Reklamene går etter deg og sier at du vil ha det litt bedre hvis du gjør dette eller kjøper dette. De sier du vil se litt finere ut. Det er manipulasjon.

Stenseth sier de fort bestemte seg for å spørre Eggesbø om rollen i kampanjen, siden hun har jobbet med bærekraftig mote i flere år allerede.

– Da jeg ble spurt om å være med, var det ikke vanskelig å si ja. Det er noe jeg allerede står for, sier Eggesbø.

Interessante funn i undersøkelse

Tise, som har over 1,4 millioner brukere i Norden, har gjort en stor, nordisk undersøkelse om bærekraft.

Stenseth forteller at det var en rekke interessante funn i undersøkelsen, blant annet at 28 prosent av oss benytter oss av lokketilbud og er litt, eller meget, tilbøyelige til å kjøpe klær på spesielle anledninger, slik som Black Friday, fashion week og lignende.

– Det er ikke noe galt å benytte seg av Black Friday-tilbud, men jeg håper folk har et bevisst forhold til forbruket sitt. At hvis de kjøper noe på slike tilbud, så er det fordi de trenger det. Ikke fordi de blir «lurt» til det.

Undersøkelsen viser også at flertallet av oss, mer presist 59 prosent, ikke tror at klesindustrien er opptatt av bærekraft.

Relatert