Skiller seg ut blant alle elbilene – nå blir den ny

T-Roc er en suksess for Volkswagen.

Det er klart for en større facelift av Volkswagen T-Roc, fire år etter at bilen kom på markedet første gang.
Det er klart for en større facelift av Volkswagen T-Roc, fire år etter at bilen kom på markedet første gang.

Volkswagen var tidlig ute med elbiler her hjemme. e-Up! og e-Golf solgte svært godt i flere år. Nå har den nye ID.-serien tatt over, både ID.3 og ID.4 er blant Norges mest solgte biler.

Elbilene står nå for en stor del av det samlede VW-salget her hjemme. Deretter kommer de ladbare hybridene. Men VW selger også brukbart av en bil som så langt «bare» kommer med bensin- eller dieselmotor.

Vi snakker om den kompakte crossoveren T-Roc. Den kom på markedet første gang tilbake i 2017 og har totalt sett solgt i over én million eksemplarer. Nå er det klart for en fornyet og oppgradert utgave.

Tre med 4x4

I Norge blir nye T-Roc tilgjengelig i fire utgaver, hvorav tre har firehjulstrekk:

  • 150 TSI DSG Life & Style
  • 190 TSI 4MOTION DSG Style & R-Line
  • 150 TDI 4MOTION DSG Style & R-Line
  • 300 TSI 4MOTION DSGR

Her gjør de en uskyldig bil til en kruttønne

Designet har blitt hakket mer sporty, med en del nye detaljer.
Designet har blitt hakket mer sporty, med en del nye detaljer.

Nettbrett

I fronten består endringene av nye LED-lys og LED-stripe i grillen. Bak er det redesignede LED-lykter med dynamiske blinklys.

Nye lakkfarger og nye aluminiumsfelger fra 17- til 19-tommers størrelse er også på plass. En ny R-line-pakke, som har mange av de sportslige stilelementene fra T-Roc R, kan velges for mer sporty utstråling.

Innvendig er infotainmentsskjermen erstattet med et nettbrett med flere touchfunksjoner, plassert i riktig ergonomisk høyde for sjåføren. Blant annet kan klimaanlegget styres med noen enkle trykk på skjermen. Et nytt multifunksjonsratt gjør betjeningen mer intuitiv.

Det første bildet: Legendarisk VW kommer tilbake

Innvendig er dette velkjente VW-detaljer, her skiller T-Roc seg også mye fra elbilene til konsernet.
Innvendig er dette velkjente VW-detaljer, her skiller T-Roc seg også mye fra elbilene til konsernet.

Lese kjøremønsteret ditt

Nye T-Roc har en rekke assistentsystemer, både som standard og som tilvalg. Mange av disse har tidligere bare vært tilgjengelig i større og dyrere biler som Tiguan og Passat.

Standardutstyret inkluderer «Front Assist» og «Lane Assist», mens nye funksjoner er inkludert i «IQ.DRIVE Travel Assist» .

Det betyr at bilen kan «lese» ditt vante kjøremønster og gi deg instruksjoner deretter.. «Side Assist» og «Park Assist» har fått utvidede funksjoner.

De første kundebilene av oppgradert T-Roc er ventet til landet på vårparten.
De første kundebilene av oppgradert T-Roc er ventet til landet på vårparten.

Kommer til våren

Selv om de utvendige målene ikke er veldig store, har T-Roc god innvendig plass. Bagasjerom på solide 445 liter. Legger du ned baksetene, får du 1.290 liter bagasjeplass. Dette er høye tall til denne klassen å være.

Den norske importøren åpner forhåndssalget av den fornyede T-Roc rett over nyttår, i januar 2022. De første kundebilene er ventet til landet på vårparten.

Liten og tøff - men sjekk prisen! Her er testen vår av Volkswagen T-Roc

Video: Var storselger – nå er den ganske glemt