Nå får du denne bilen billig

Dette må du vite før du kjøper en brukt Tesla Model S. Se Video:

Da Tesla Model S dukket opp første gang i 2013, satte den bilverdenen på hodet.

Dette var en familie-elbil med lang rekkevidde som attpåtil kjørte fletta av de fleste biler med bensin- eller dieselmotor.

Dessuten fikk vi den til «halv pris», da den var uten moms og tradisjonelle bilavgifter.

Som om ikke det var nok, kunne den kjøre i kollektivfeltet, passere gratis i bomringen, slippe årsavgift og parkere gratis på mange steder – bare for å nevne noe.

Elsk eller hat

Dessuten var bilene teknisk avanserte og bød på mange innovasjoner. Å si at Model S skapte furore, er ikke å ta for hardt i.

Tesla var virkelig en elsk– eller-hat-bil.

Det gikk ikke lenge før ryktene om haltende kvalitet og dårlige kundeopplevelser florerte. Men suksessen uteble ikke. Snarere tvert i mot. Bilen traff virkelig elbil-elskende nordmenn hjemme. Mer enn 21.000 eksemplarer ruller nå på norske veier, og man får fortsatt kjøpt den ny.

Prisene starter på rundt 975.000 kroner, for en Longe Range-versjon. Dermed har salget av nye Model S bremset opp. Mye.

På bruktmarkedet er elbiler med god rekkevidde, mye utstyr, rask lading og god plass opp svært populære. Her er definitivt Model S en svært aktuell kandidat. Dessuten kan du nå få den billig.

Les også: De som kjøpte denne bilen for noen år siden gjorde noe smart

Tesla Model S er for mange en kontroversiell bil. Uansett; nå kan du få den billig.
Tesla Model S er for mange en kontroversiell bil. Uansett; nå kan du få den billig.

Fra 200.000 kroner

De eldste bilene med bakhjulsdrift og som har gått mer enn 150.000 kilometer, får du nå fra rundt 200.000 kroner. En fin og velholdt 2017-modell med firehjulsdrift, mye utstyr og kilometerstand på rundt 60.000 kilometer, får du for drøyt 400.000 kroner.

Tesla har, som nevnt, ikke med seg det aller beste ryktet i bagasjen. Det er med disse bilene, som de fleste andre, en del ting man bør vite om eller undersøke litt nøyere før kjøp. På både godt og vondt.

Hva det er får du vite om du klikker på videoene i denne saken:

Les også: Snart kan vi få rimelig «Kina-Tesla» – uten ratt

Video: Se vår bruktbil-test av Tesla Model S her: