SVINDELFARE: Det er knyttet stor usikkerhet rundt den globale leveringssituasjonen frem mot jul, og ekspertene ber kundene være oppmerksomme. Foto: Erik Johansen / NTB
SVINDELFARE: Det er knyttet stor usikkerhet rundt den globale leveringssituasjonen frem mot jul, og ekspertene ber kundene være oppmerksomme. Foto: Erik Johansen / NTB

Frykter økt svindel: – Spesielt utviklet for å lure norske kunder

Nå kommer ekspertene med en klar oppfordring til nordmenn.

– Den globale leveringssituasjonen, som har bidratt til usikkerhet om hvorvidt flere populære julegaver faktisk kan leveres før jul, kan få mange kunder til å prøve nye ukjente butikker som hevder de har disse varene på lager, sier Lars-Henrik Gundersen, administrerende direktør i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), i en pressemelding.

Hele 13 prosent av nordmenn har i løpet av det siste drøye året handlet i en nettbutikk og ikke fått varen eller tjenesten de har betalt for, viser en representativ undersøkelse NorSIS utførte i sommer.

Lars-Henrik Gunderseni NorSIS frykter svindlere vil utnytte usikkerheten rundt den globale leveringssituasjonen, og at mange nordmenn biter på i julehandelen på nett. Foto: Fotografene BeckBack
Lars-Henrik Gunderseni NorSIS frykter svindlere vil utnytte usikkerheten rundt den globale leveringssituasjonen, og at mange nordmenn biter på i julehandelen på nett. Foto: Fotografene BeckBack

– Det er derfor all grunn til å advare og minne kundene på å sjekke ekstra nøye før de handler i ukjente nettbutikker i ukene frem mot jul, sier Gundersen.

Økende antall

– Falske nettbutikker, spesielt utviklet for å lure norske kunder, dukker opp med jevne mellomrom, og volumet av disse øker gjerne nå om dagen, inn mot store handleperioder som Black Week og julehandelen. Butikkene dukker gjerne opp for så å forsvinne igjen etter kort tid, enten når domeneleverandør eller politiet fatter mistanke, eller når svindlerne føler det begynner å brenne under føttene på dem, fortsetter Gundersen.

Ifølge Virke e-Handel, som er en interesseorganisasjon for små og store netthandelsaktører, har omfanget av svindel på nett økt kraftig de siste par årene.

7 tips for å unngå å bli lurt:

1. Vanskelig tilgjengelig kontaktinformasjonen.

Er det vanskelig å komme i kontakt med butikken, ved at de ikke oppgir kontaktinformasjon som adresser, telefonnumre eller epost, men man må fylle ut et kontaktskjema, kan det være et tegn på at butikken ikke er seriøs. Angrerettloven pålegger butikker som opererer i det norske markedet å oppgi denne type informasjon. Vær også obs på at eventuelle adresser eller telefonnumre kan være falske.

2. Dårlig språk.

Ofte er det blanding av ulike språk, eller det er oversettelser som tydelig ikke er gjort av et menneske.

3. Lav pris

Et tilbud som er for godt til å være sant er som regel det. Sjekk prisene på tilsvarende produkter i andre butikker. Er det kjente merkevarer, nye modeller og lignende med betydelige rabatter, er det et faresignal.

4. Stort tilgjengelig utvalg.

Ingen butikker har absolutt alle størrelser, alle modeller eller alle farger på lager til enhver tid. Det er et faresignal dersom man kan kjøpe «hva som helst».

5. Sjekk nettadressen.

Du kan forholdsvis enkelt sjekke når en nettadresse er opprettet på tjenester som Whois. Ser man at butikken er opprettet for noen få uker eller et par måneder siden, er det et faresignal. Her finner man også informasjon om hvem som står bak en nettadresse eller i hvilket land nettadressen er etablert. Stemmer dette med andre opplysninger i butikken? Ofte er et kjent merkenavn i nettadressen til nettbutikken grunn til å reagere. De store merkevarene tillater ikke bruk av deres merkenavn i andre nettadresser. En nettadresse der norske og engelske ord er satt sammen, og gjerne domener som .top i stedet for .no, er også et faresignal.

6. Sjekk butikkens omtale.

En seriøs butikk har omtaler fra andre kunder på tjenester som Trustpilot eller Google. Finner man ikke butikken ved et enkelt søk på nettet bør man styre unna og finne et annet sted å handle.

7. Betaling.

De fleste butikker tilbyr ulike betalingsformer, som f.eks Vipps, Klarna, Apple Pay eller Paypal. Dersom man kun kan betale med kort, er det ofte et faresignal.

Kilde: NorSIS / Virke e-handel

– Etter snart to år med korona har stadig flere forbrukere benyttet nettet til å handle. Det har også ført til at svindel på nett har økt kraftig, sier leder for Virke e-Handel, Gerhard Anthun.

Han trekker frem en dansk undersøkelse i regi av sertifiseringsordningen E-mærket, som tilsvarer Trygg e-Handel i Norge, som viser at det alene i siste halvår i fjor dukket opp 167 000 falske web-butikker.

Unngå denne tabben

– Svindlere på nett er blitt dyktigere til å kopiere kjente merkenavns nettsider. På generelt grunnlag er det også all grunn til å stusse over butikker som har produktnavnet i nettadressen. Råbillige priser bør også få varselklokkene til å ringe, sier Anthun.

KLAR TALE: – Vårt kanskje viktigste våpen i kampen denne type svindel er vår egen sunne skepsis, sier leder for Virke e-Handel, Gerhard Anthun. Foto: Virke
KLAR TALE: – Vårt kanskje viktigste våpen i kampen denne type svindel er vår egen sunne skepsis, sier leder for Virke e-Handel, Gerhard Anthun. Foto: Virke

NorSIS oppfordrer alle til å sjekke nettbutikkene de benytter de neste månedene ekstra nøye for å unngå å bli svindlet.

– Det er viktig at forbrukerne er kritiske til nettbutikker og sjekker dem, men også at de alltid bruker kredittkort eller betalingsløsninger med kjøperbeskyttelse, som Paypal eller Klarna, for å betale. Da har du et ekstra sikkerhetsnett, fordi man kan klage og få refundert pengene, eller ikke betale før varen er mottatt og sjekket, sier Gundersen i NorSIS.

– Bruker du vanlig bankkort i en falsk nettbutikk, vil som regel disse pengene være tapt.

Han oppfordrer samtidig alle som blir utsatt for svindel til å politianmelde forholdet.

Relatert