Den er godt pakket inn, men under all denne kamuflasjen skjuler det seg en produksjonsklar ny elbil fra Volkswagen, nemlig ID.Buzz.
Den er godt pakket inn, men under all denne kamuflasjen skjuler det seg en produksjonsklar ny elbil fra Volkswagen, nemlig ID.Buzz.

Det første bildet: En legendarisk bil kommer snart tilbake

Under kamuflasjen er dette produksjonsklar bil.

Sjelden har vi ventet lenger på en bilmodell. Og sjelden har det også vært så mye frem-og-tilbake rundt en ny modell.

Men nå er det like før vi skal få se Volkswagens nytolkning av den legendariske hippiebussen, i produksjonsklar utgave.

Konseptbilen har blitt vist ved flere anledninger. Nå har Volkswagen sendt ut en bilde som ved første øyekast kanskje kan se ut som et nytt konsept. Men nei, det er det ikke.

Under denne kamuflasjen skjuler det seg nemlig produksjonsklar bil. Dermed får vi for første gang se linjer og proporsjoner på flerbruksbilen som kommer på markedet til neste år.

Volkswagen hadde offisiell premiere på sin tredje bil i ID.-serien i forrige uke. ID.5 heter den. I en informasjonsmail fra importøren skriver de nå at den neste modellen i ID-serien ikke er langt unna.

Det første bildet

Dette skriver importøren videre:

Her er det første bildet av ID. Buzz i en kamuflert utgave og gir en pekepinn på hva du kan forvente deg av den produksjonsklare modellen som kommer på norske veier i 2022. ID. Buzz blir en fleksibel og romslig flerbruksbil som baner vei for bærekraftig og fremtidsrettet mobilitet. ID. Buzz kommer også som elvarebil, ID. Buzz Cargo, som vil by på praktisk mobilitet til kommersielt bruk.

Dermed er ringen snart sluttet. Det er over 20 år siden Volkswagen viste oss konseptbilen Microbus/Bulli for første gang. Her skulle den legendariske Hippiebussen få en moderne oppfølger og interessen var enorm.

Likevel ble prosjektet etter hvert skrinlagt. Men Volkswagens omfattende satsing på elbiler har gitt modellen en ny sjanse. I 2017 fikk vi for første gang se konseptbilen ID.Buzz. Det har altså tatt fire år å komme fra den, til ferdig bil.

Dette skrev vi om Microbus for 11 år siden

Kjenner du igjen opphavet? ID.Buzz har røtter som går flere tiår tilbake i tid. Nå blir den virkelighet.
Kjenner du igjen opphavet? ID.Buzz har røtter som går flere tiår tilbake i tid. Nå blir den virkelighet.

Smarte og praktiske løsninger

De siste årene har vi fått flere bildedrypp på bilen. Her er det tydelig at Volkswagen skal lage en familiebil som virkelig skiller seg ut.

Helt flatt gulv gjør det enkelt å kombinere smarte og praktiske løsninger. Her blir det etter alt å dømme seter som kan flyttes rundt og også tas ut, i tillegg til fleksible bordløsninger og mulig til å lage senger.

En campingbil-versjon er nok i god VW-tradisjon heller ikke utenkelig.

Her setter VW rekkevidde-rekord med den nye «Norges-bilen»

Både setene og bordet i midten sklir på skinner i gulvet. VW lover plassforhold tilsvarende de største SUV-ene.

Både setene og bordet i midten sklir på skinner i gulvet. VW lover plassforhold tilsvarende de største SUV-ene.
Både setene og bordet i midten sklir på skinner i gulvet. VW lover plassforhold tilsvarende de største SUV-ene.

To batteripakker

ID. Buzz vil bli den første VW-modellen med selvkjørende egenskaper på nivå 4. Det betyr fullstendig selvkjørende, men selvfølgelig mulighet for sjåføren til å gripe inn når det er behov eller ønskelig.

Selvkjøringsteknologien er først og fremst tenkt brukt i kommersiell sammenheng til ulike typer vare- og persontransport.

Etter det vi erfarer vil ID. Buzz komme i to varianter. En firehjulsdrevet versjon med 369 hestekrefter og et batteri på 111 kWt. Og i en billigere variant med bakhjulsdrift og et noe mindre batteri batteri på 84 kWt. På sistnevnte vil effekten være 286 hestekrefter.

Her var det slutt for VWs retrobil

Historikken er knallsterk, det bør gi ID.Buzz en svært god start på lanseringen.

Historikken er knallsterk, det bør gi ID.Buzz en svært god start på lanseringen.
Historikken er knallsterk, det bør gi ID.Buzz en svært god start på lanseringen.

Sparke nytt liv i klassen?

Bakhjulsdfrift skal være først ut, det er uklart hvor lenge etter versjonen med 4x4 vil være. Her er det også betydelig usikkerhet rundt produksjon og deletilgang akkurat nå. Den internasjonale mangelen på halvledere stikker kjepper i hjulene for svært mange bilprodusenter.

Når ID. Buzz blir klar for markedet, er det ikke bare over 70 år gamle VW Type 2 den er ment å ta over for. Den er ment å bli vel så mye en arvtaker for flerbruksbilene Touran og Sharan. Kanskje kan den også sparke nytt liv i hele flerbruksbilklassen. Det trengs, for denne bilklassen har nemlig lidd under sterkt fallende salg og stadig færre modeller de siste årene.

Her kan du lese mer om ID.Buzz

Se video av VW ID.Buzz under: