Audi Q7 V12 er på ingen måte en anonym bil. Særlig ikke når den er utstyrt med en V12 dieselmotor!
Audi Q7 V12 er på ingen måte en anonym bil. Særlig ikke når den er utstyrt med en V12 dieselmotor!

Ny kostet den en formue – sjekk prisen nå

Q7 hadde verdens sterkeste dieselmotor.

Første generasjon av SUV-en Audi Q7 vakte oppsikt. Diger, ruvende og med en grill på størrelsen med en oljetanker. Egen oljetanker skulle den kanskje hatt, også. I alle fall den utgaven vi omtaler her.

Audi stoppet nemlig ikke med V6- og V8-motorer. De dyttet like godt en V12 dieselmotor (!) mellom forskjermene, også. Et beist av en oljebrenner – på 6 liter.

Om noen skulle våget å prøve noe lignende i dag, ville de blitt innlagt. Lenge. Så fort har verden utviklet seg.

Men om du likevel er sugen på kanskje tidenes villeste dieselmotor, har vi gode nyheter. I skrivende stund ligger det nemlig to Q7 V12 til salgs i Norge.

Verditap på 2,4 millioner kroner

Den beste nyheten er det som har skjedd med prisutviklingen på disse årene.

Ny måtte du nemlig ut med vanvittige 2,8 millioner kroner for en slik bil. Da er det ikke så rart at det ikke ble noen volummodell på norske (eller noen andre) veier.

Den rimeligste av de to bilene vi har funnet, har tapt seg rundt 2,4 millioner kroner – og ligger nå annonsert med en prisantydning på 450.000 kroner.

2009-modellen (førstegangsregistrert i 2008) er mørkeblå, har sju seter og på kilometertelleren står det 233.000. Serviceprogrammet er fulgt.

I annonsen står det ikke så mye mer om bilen. Men du får med bruktbilgaranti på tre måneder.

Det har skjedd litt med interiøret til Audi, siden dette var det hotteste de hadde å by på.
Det har skjedd litt med interiøret til Audi, siden dette var det hotteste de hadde å by på.

Vurderer å kjøpe monster-SUV: Dette bør du tenke på

"Unik bil"

Den andre er en hvit 2010-modell, som omtales som unik og har rullet 203.000 kilometer. Prisantydningen på denne er 529.700 kroner.

Her får du blant annet nye keramiske bremser, exclusive skinn-interiør, Bang&Olufsen stereoanlegg og 21-tommers sommerfelger.

Også denne har fulgt serviceprogrammet og leveres med tre måneders bruktbilgaranti, står det i annonsen.

Har tapt seg halvannen million kroner

Prisnivået

Vi har skrevet om Q7 V12 på bruktmarkedet tidligere, også. I 2013 lå det nemlig en slik bil til salgs for 1,2 millioner kroner.

Det var den gangen en prisreduksjon på 200.000 kroner sammenlignet med hva den lå annonsert til bare et halvt år tidligere. Det er altså en del eiere som har tapt mye penger på disse bilene opp gjennom årene.

Bilen vi omtalte i 2013 var en 2009-modell som hadde rullet 74.000 kilometer.

V12-utgaven har en annen front- og bakfanger enn de andre modellene – og bredere skjermer.
V12-utgaven har en annen front- og bakfanger enn de andre modellene – og bredere skjermer.

Duell: Audi Q7 mot Volvo XC 90

Verdens sterkeste

I sin tid var altså V12-motoren i Audi Q7 verdens sterkeste serieproduserte dieselmotor. 6-literen byr på ubeskjedne 500 hestekrefter og 1000 (!) NM. Den gjør 0-100 km/t på bare 5,5 sekunder og momentet er naturligvis enormt.

Broom-Benny har imidlertid noen råd ved kjøp av en slik bil:

  • Husk at den er dyr i drift. Snittforbruket er oppgitt til 1,13 l/mil, i praksis er det nok betydelig høyere.
  • Vær også obs på at deler kan bli kostbart. V12-erne har for eksempel keramiske bremser, og det er vel og bra så lenge de ikke må byttes. Men må de det, snakker vi priser som et middels nasjonalbudsjett.
  • Servicer og reparasjoner blir også ekstra dyrt på en V12-motor. Her kan det være lurt å sjekke litt priser før en bestiller time.
  • Forsikringen kommer heller ikke til å bli snau med 500 hk.
  • Den blir nok ikke enkel å selge framover, heller. Folk flest vil nok ha en av de mer gjerrige motorene, om de skal ha førstegenerasjons Q7.

Kristine fikk Audi Q7 i julegave fra mannen sin

Video: Nå kjøper de aller fleste Audi-kundene elektrisk bil:

Tre drømmebiler – men hvilken bør du velge?