Pass opp: Dette er den mest vanlige skaden akkurat nå

Nei, bilen kan ikke alltid redde deg.

I fjor høst krasjet vi nordmenn for 1,5 milliarder kroner. Det er liten grunn til å tro at beløpet blir mindre i år.
I fjor høst krasjet vi nordmenn for 1,5 milliarder kroner. Det er liten grunn til å tro at beløpet blir mindre i år.

Høsten er en krevende tid for alle som ferdes ute i trafikken. Det er mørkt både morgen og kveld. Veiene er gjerne regnvåte og sleipe – og lav sol kan også være en utfordring.

Derfor er det kanskje heller ikke så rart at det skjer mange større og mindre ulykker på veiene våre på denne tiden av året.

I fjor høst krasjet nordmenn for 1,5 milliarder kroner, viser tall fra Finans Norge. Det er mer enn 16 millioner, hver eneste dag.

– Vi ser en økning i antallet kollisjoner om høsten og vinteren. Vi er på vei inn i et halvår med mer vær, dårligere sikt, mørkere tider og glattere veier. Og så har du småkalde og halvtrøtte bilførere bak rattet, sier Roger Ytre-Hauge som er fagsjef motor i forsikringsselskapet Frende.

Dyrt utstyr blir skadet

Hva slags skader snakker vi så om her? Jo, vi krasjer i garasjevegger, gjerdestolper, søyler, steiner, blomsterkasser, parkerte biler og små og store murer.

Hvert år oppstår mer enn 45.000 bilskader av denne typen. Skadene ender oftest med en ødelagt dør, skjerm, støtfanger eller baklykt. Snittkostnaden per ulykke i fjor høst kostet mer enn 20.000 kroner å reparere.

– Grunnen til de dyre reparasjonene er at biler oftere har utstyr som sensorer, kameraer og radar i fronten som leser trafikkbildet, sier bileksperten i Frende Forsikring.

Når karosseriet på bilen får seg en trøkk, blir utstyret også skadet.

– Det er viktig å minne om at dugg og is på bilrutene må fjernes før du kjører. Selvsagt, egentlig, men altfor mange slurver, sier Ytre-Hauge.

Nå vil de reparere bilen din med brukte deler

Det skal gjerne ikke store skaden til før tusenlappene flyr.
Det skal gjerne ikke store skaden til før tusenlappene flyr.

Ikke stole blindt

Trygg Trafikk merker det samme.

– Vi tenker at kollisjoner i høstmånedene eller på førvinteren har med daglige aktiviteter å gjøre. Det er gjerne økt aktivitet og stress i kombinasjon med varierende sikt- og kjøreforhold som lav sol, våt og glatt vei, skumring og mørke. En rekke uhell skyldes også overgangen til glattere føre. Glatten kommer visst like overraskende hvert år, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Han råder deg til å bruke øynene, og ikke stole blindt på parkeringsassistansen når du rygger eller parkerer.

– Med lydsignal, med eller uten ryggekamera, fordeler lyden seg til høyttalerne i bilen for å simulere kilden til hindringen. Det er ikke alltid enkelt å tolke retningen på lydsignalet, sier Johansen.

På vei hjem med bruktbil – så falt hjulet rett og slett av

Nyere biler har gjerne sensorer, kameraer og radarer plassert i fronten og hekken. Og hvis disse blir skadet – da blir det dyrt.
Nyere biler har gjerne sensorer, kameraer og radarer plassert i fronten og hekken. Og hvis disse blir skadet – da blir det dyrt.

Ikke se på mobilen

Han forteller at du kan tro det piper fordi du er nær en hindring foran bilen, samtidig har det dukket opp en hindring bak.

Mange ulykker skjer også ute i trafikken:

– Kryssulykker skyldes svært ofte uoppmerksomhet, for høy fart og dårlig beregning. De fleste kjenner vikepliktsreglene, men noen overser skilting. Distraksjoner er et vesentlig element. Evnen til å motstå fristelser, altså å unngå å se på ting du ikke bør se på mens du kjører, er viktig. Dette gjelder både mobiltelefoner, nettbrett, passasjerer og fristelser utenfor bilen, sier Johansen.

Mange bileiere blir avslørt av forsikringsselskapet

Dette krasjer vi mest med:

  1. En annen bil
  2. Vegg/stolpe i parkeringshus
  3. Mur
  4. Gjerde
  5. Veikant

Kilde: Frende Forsikring

Video: Volvo krasjer minst én splitter ny bil hver dag