Fant gjenglemt sprengstoff i Oslofjordtunnelen

Vegvesenet skal sjekke samtlige tunneler i Norge for sprengstoff etter at det ble funnet 33 ladninger med eksplosiver i Oslofjordtunnelen. Denne uken ble sprengstoffet fjernet etter å ha ligget der i 21 år.

Oslofjordtunnelen er en av Norges bratteste tunneler. Den 7,3 kilometer lange strekningen forbinder Frogn i øst med Asker i vest, og ligger 134 meter under havflaten på det aller dypeste.

Tunnelen har også vært utsatt for en rekke ulykker og branner. En undersøkelse Vegvesenet gjorde i 2018 viste at flere av brannene oppsto på grunn av varmegang i motorene på vogntog i de bratte strekningene.

Det ingen visste er at det hele tiden har ligget sprengstoff i veggene på tunnelen.

UTBRENT: 34 personer måtte evakueres etter at det tok fyr i et vogntog i 2011. Det ingen viste var at det lå sprengstoff bak veggene i tunnelen Foto: TV 2
UTBRENT: 34 personer måtte evakueres etter at det tok fyr i et vogntog i 2011. Det ingen viste var at det lå sprengstoff bak veggene i tunnelen Foto: TV 2
FLERE BRANNER: Også i august i år brant en lastebil i tunnelen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
FLERE BRANNER: Også i august i år brant en lastebil i tunnelen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Har ligget der i 21 år

Da det finske konsulentselskapet Pöyry gjennomførte et tilsyn av Oslofjordtunnelen i 2015, gjorde de et overaskende funn. De fant 20 boreladninger med sprengstoff på innsiden av tunnelveggene.

Et nytt tilsyn i fjor avdekket ytterligere 13 ladninger med eksplosiver.

Sprengstoffet ble gjenglemt da tunnelen ble bygget i år 2000. Funnet av sprengstoff har vært omtalt i en rekke reportasjer i Røyken og Hurums avis. Men til tross for at Vegvesenet fikk vite om funnet, ble sprengstoffet aldri fjernet.

Cato Løkken er avdelingsdirektør i Statens vegvesen med ansvar for drift og vedlikehold av Oslofjordtunnelen. Han innrømmer at sprengstoffet burde ha vært fjernet da det ble oppdaget i 2015.

– Det er en rutinesvikt som gjør at sprengstoffet ikke ble fjernet. Vi vet ikke helt hvorfor det aldri skjedde, det er noe vi må gjennomgå.

– Har dette vært farlig, med tanke på at Oslofjordtunnelen er spesielt utsatt for branner?

– Våre sprengningseksperter har hele tiden ment at sprengstoffet ikke utgjorde noe risiko fordi det lå bak betongveggene i tunnelen. Men Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har pålagt oss på fjerne det, derfor gjør vi det nå, sier han.

FJERNET: Sprengstoffet blir spylt ut og fjernet. Foto: TV 2

– Svært stabilt

Denne uken har tunnelen vært stengt om natten mens sprengningseksperter fra Vegvesenet og Veidekke har fjernet sprengstoffet. TV 2 var med da ekspertene gikk inn i de trange rommene på baksiden av tunnelveggene.

– De 33 ladningene består av borehull i fjellet. Hullene er så fylt med lunter og slurry, forklarer Oddvar Pedersen, sprengningsekspert i Vegvesenet.

Slurry er såkalt flytende emulsjonssprengstoff som brukes til å sprenge fjell.

– Vi fjerner det rett og slett med å spyle vann inn i borehullene, sier Pedersen.

– Er det farlig?

– Nei, dette er svært stabilt. Mye av det har krystallisert seg og har uansett mistet effekt over tid. Vi har god fremdrift og blir ferdig i løpet av uken, fortsetter han.

Skal kontrollere alle norske tunneler

Cato Løkken i Vegvesenet har ingen forklaring på hvorfor det har tatt seks år å fjerne sprengstoffet.

Men som en konsekvens av funnet i Oslofjordtunnelen sier han at de nå vil undersøke samtlige tunneler i Norge for sprengstoff.

STORE KONSEKVENSER: Vegvesenet skal undersøke alle tunneler i Norge for sprengstoff Foto: Stein Akre/TV 2
STORE KONSEKVENSER: Vegvesenet skal undersøke alle tunneler i Norge for sprengstoff Foto: Stein Akre/TV 2

– Vi skal nå gjennomgå geologirapportene fra samtlige tunneler i Norge. Her har det vært en alvorlig rutinesvikt som gjør at vi blir nødt til å sjekke om det samme kan ha skjedd andre steder, sier han.

– Tror du det finnes sprengstoff i andre tunneler?

– Det vil jeg ikke spekulere i. Det vil eventuelt komme frem av undersøkelsen vi nå gjør, sier Løkken.

Relatert