Målsetningen er å bygge én million biler, men chip-mangel har bremset dette med flere hundre tusen enheter. Illustrasjonsbilde.
Målsetningen er å bygge én million biler, men chip-mangel har bremset dette med flere hundre tusen enheter. Illustrasjonsbilde.

Store problemer: Har ikke produsert så få biler siden 1958

Kundene må smøre seg med tålmodighet.

Den siste tiden har det vært mye snakk om mikrochips. Eller rettere sagt mangelen på disse.

Disse små databrikkene finnes i så og si alt vi omgir oss med i hverdagen – slik som TV, kjøleskap, mobiltelefon, barbermaskin og ikke minst i bilene våre – uten at vi akkurat tenker så mye over dem til vanlig. I alle fall ikke når de er der.

Akkurat nå er det vanskelig. Det er stor mangel på mikrochips over hele verden. Det rammer bilindustrien ekstra hardt.

For 20 år siden utgjorde elektronikk ca. 18 prosent av produksjonskostnaden på en bil. I fjor hadde dette økt til hele 40 prosent.

Ingen ting tyder på at det kommer til å stoppe der. Elbiler og flere og flere avanserte systemer, slik som for eksempel selvkjørende teknologi, vil kreve ytterligere mikrochips.

Fører til store problemer

Mangelen på disse brikkene gjør nå at en god del biler produseres med enklere utstyr enn tiltenkt. Det bidrar til forsinkelser og reduksjon av bilproduksjon hos mange bilmerker. Enkelte produsenter har sågar måttet stoppe produksjonen i perioder.

En av dem som rammes hardt og brutalt av dette er den tyske bilgiganten Volkswagen. På deres fabrikk i Wolfsburg har det blitt bygget kun 300.000 biler så langt i år. Det er laveste produksjon siden 1958. Altså på 63 år. Bilproduksjonen og antall modeller har økt betraktelig siden den gang. Dette sier dermed mye om hvor alvorlig situasjonen er.

Les også: Snobbebil? Dette kjører statsministeren privat

Ikke siden Boblas tid i 1958 har det vært produsert færre biler ved VWs Wolfsburg-fabrikk.
Ikke siden Boblas tid i 1958 har det vært produsert færre biler ved VWs Wolfsburg-fabrikk.

På Wolfsburg-fabrikken produseres det modeller som Volkswagen Golf, Tiguan og modeller for Seat. I årene før pandemien ble det i gjennomsnitt bygget rundt 780 000 biler årlig på fabrikken. Det skriver nyhetsbyrået Reuters, som har informasjonen fra kilder med kjennskap til produksjonen.

Målet til VW var å bygge én million biler årlig ved fabrikken. En målsetning de er langt unna å nå.

Les også: De lager iPhone – nå skal de også komme med elbiler

Problemene vil vare inn i 2022

Skoda, som eies av Volkswagen Group, kunngjorde mandag denne uken at de vil stenge produksjonen i to uker på grunn av mangel på mikrochips.

– Skoda har hatt problemer med mangel på nødvendige komponenter, noe som har tvunget selskapet til å begrense produksjonen de siste ukene. Det sier Tomas Kotera, som er talsmann for Skoda. Nå stenger de altså ned.

Tidligere i år stengte også Volkswagen produksjonen av nye biler ved flere fabrikker.

VW selv forventer at de pågående problemene med chip-mangel vil vare langt ut i 2022. I mellomtiden må vi forbrukere være forberedt på å smøre oss med en dose tålmodighet om vi venter på ny bil. Enten det er fra VW, eller fra andre fabrikanter. For dette er ikke noe som bare VW sliter med.

Les også: Nye tall fra Tesla vekker oppsikt

Video: En æra er over for denne bestselgeren