Cupra Born har akkurat kommet til landet – og markerer dermed starten på elbilsatsingen fra det spanske bilmerket.
Cupra Born har akkurat kommet til landet – og markerer dermed starten på elbilsatsingen fra det spanske bilmerket.

Her er den første elbilen deres i Norge

Cupra skal slå seg opp med Born.

2021 er året for nye bilmerker til Norge. Ett av dem er Cupra, som nå er i gang med å bygge seg opp her hjemme.

Hvis du er over middels bilinteressert, vet du nok at det navnet har tilhørighet til Seat – som igjen ligger under VW-paraplyen.

Cupra var lenge betegnelsen på de mest sporty modellene til Seat. Men nå rendyrkes de altså som eget merke.

I dag har Cupra premiere på sin første elbil i det norske markedet. Born heter den, har 204 hestekrefter, inntil 424 kilometer rekkevidde og en startpris i Norge på 307.000 kroner.

Tenker nytt

Premieren er lagt til Oslo og en av dem som er til stede der, er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

– Det er alltid spennende med «nye» bilmerker og Cupra tenker også nytt på mange områder. De er også etter min mening et av merkene i Volkswagen-konsernet som gjør best jobb på design akkurat nå. Dette er både elegant og sportslig, Born er en bil som bør ha godt potensiale i Norge, sier Vegard.

Se – her debuterer et nytt bilmerke

Cupra Born er søstermodellen til VW ID.3. Born har fått en god del ekstrapynt, men du er likevel ikke i tvil om at dette er samme bil.
Cupra Born er søstermodellen til VW ID.3. Born har fått en god del ekstrapynt, men du er likevel ikke i tvil om at dette er samme bil.

Søstermodell til VW ID.3

Born starter med batteristørrelsen på 58 kWt, en variant den norske importøren forventer skal utgjøre en høy andel av salget. I løpet av året åpner Cupra også for Born-utgaver med større og mindre batteripakke, henholdsvis 77 og 45 kWt (netto).

Og hvis du synes det er noe veldig kjent med designet på denne bilen, da tar du ikke feil. Born er nemlig søstermodellen til VW ID.3. De to deler plattform og teknologi og svært mye av designet er også likt.

Det samme er prisene. ID.3 i Pro-utgave og batteripakken på 58 kWt starter på 308.300 kroner. Vurderer du disse to opp hverandre, bør du derfor ta en nøyere titt på utstyret som er inkludert. Born leveres blant annet med sportsunderstell, progressiv styring og sportsratt som standard. Det samme er varme i rattet og oppvarmede spylerdyser. Born kan ta imot inntil 110 kW ved hurtiglading.

På utstyrsfronten finner vi også kobberdetaljer, unikt hjuloppheng, sportsunderstell, progressiv styring, diffusor, sideskjørt med kontrastfarge og sportsseter.

Bli med på fabrikk-besøk hos Seat

Cupra tenker nytt på mange områder, samtidig som de har fokus på sporty design.
Cupra tenker nytt på mange områder, samtidig som de har fokus på sporty design.

Har ingen forhandlere

Cupra skal ikke ha tradisjonelle forhandlere i Norge. Her bestilles bilene via en nettbutikk. Kundeservice løses gjennom Cupras representanter på showroom, chat på hjemmesiden og et apparat for kundeservice gjennom importøren Harald A. Møller.

Service og reparasjoner gjøres gjennom Cupras samarbeid med Møllers 22 servicepunkter i de andre merkekjedene, fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord.

Cupra satser også på hjemlevering av bilene, det skjer via egen Cupra-truck.

I likhet med ganske mange andre kjører Cupra her en introduksjonsmodell, kalt Born 58 First. Den har en solid utstyrspakke på plass, prisen er 339.000 kroner. Inkludert i dette er også tre års service og gratis hjemlevering, det siste gjelder så langt nord som til Verdal. Denne modellen skal være klar fra rundt nyttår.

Cupra startet med Formentor i Norge – les mer om den her:

Video: Her er en annen nyhet fra Cupra, den heter Formentor