På ett område er den best i verden – vi har testet råskinnet

Mercedes-AMG leverer kjøreglede i bøtter og spann.

Bak denne grillen skjuler det seg hele 421 hk – levert fra verdens kraftigste 2-liters turbomotor. Bilder: Mats Brustad / Broom
Bak denne grillen skjuler det seg hele 421 hk – levert fra verdens kraftigste 2-liters turbomotor. Bilder: Mats Brustad / Broom

– Wow, den ser såpass bøs ut ja! Denne har jeg aldri sett på norske veier før. Går den fælt?

Det spør en tilfeldig forbipasserende i det jeg er på vei ut av bilen, ved min lokale matbutikk på Tåsen i Oslo.

– Den går helt ekstremt, svarer jeg med et bredt smil, mens det knitrer varmt fra pottene.

Det er også helt riktig at det går svært få eksemplarer av denne råtassen på norske veier. Ukens testbil er nemlig Mercedes-AMG CLA 45 S, altså tvillingbroren til velkjente A45 S.

Verdens kraftigste

CLA bygger på samme plattform som A-Klasse, men har litt mer design over seg. Ikke minst med tanke på de lekre coupélinjene.

Mercedes-AMG CLA 45 S

Pluss

  • Motor
  • Kjøreegenskaper
  • Design

Minus

  • Lyden fra Burmester-anlegget
  • Lyden fra eksospottene
  • Pris

Pris fra: 919.900 kroner

Legger du til tall- og bokstavkombinasjonen «AMG 45 S», får vi altså den aller heftigste utgaven.

Ved siden av heftig design og et gromt understell, utgjør den håndbygde motoren helt klart høydepunktet på bilen.

På akkurat dette området er den faktisk best i verden. Rett og slett fordi den illsinte turbomotoren er verdens kraftigste serieproduserte 2-liter. På maks attakk tilbyr motoren hele 421 hk og 500 Nm.

Så hvordan er egentlig dette mulig? For det første er det takket være noen av de beste motoringeniørene på planeten. Mer konkret har AMG utviklet to helt nye turboer, som svirrer rundt 169.000 (!) omdreininger i minuttet – på det meste. Dessuten er ladetrykket i turboene på solide 2,1 bar.

Premiere: Her er verdens kraftigste 2-liters motor

CLA 45 S er en sjelden perle på norske veier. Majoriteten i denne nisjen velger heller A45 S. Foto: Simen Kronvall
CLA 45 S er en sjelden perle på norske veier. Majoriteten i denne nisjen velger heller A45 S. Foto: Simen Kronvall

Adrenalin-sprøyte!

På veien oppleves CLA 45 S som en real kruttønne, stappfull med TNT. Hvor rask lunta skal brenne, styrer du på gasspedalen – før det plutselig bare eksploderer.

AMGs 2-liter er en turtallsmaskin. Selv om den er relativt sterk fra bånn, er det først etter 5.000 omdreininger det virkelig tar av. Det er som å sette en diger adrenalinsprøyte rett i skinka, så brøler det bare av gårde.

0-100 km/t feies unna på 4 sekunder blank. Hadde denne bilen hatt lyden til en V8-er, hadde du aldri gjettet at det bare ligger en liten 2-liter under panseret. Så heftig er skyvet.

Kreftene distribueres via en rask, 8-trinns dobbelclutch-girkasse.
Kreftene distribueres via en rask, 8-trinns dobbelclutch-girkasse.

Frekk design

Sammenlignet med en standard CLA, er det ikke vanskelig å se at AMG har tilført bilen en god dose, frekke designelementer.

Nyeste generasjon CLA har blitt langt krassere i uttrykket, sammenlignet med forgjengeren.
Nyeste generasjon CLA har blitt langt krassere i uttrykket, sammenlignet med forgjengeren.

Frontpartiet minner om en sinna og fresende katt. Med AMGs aerodynamikk-pakke får du i tillegg egne finner på frontfangeren, og en liten hekkspoiler bak.

Sølv metallic i kombinasjon med nattpakke (sorte speilhus, mørke ruter og sorte lister) syns vi kler bilen godt.

Sammenlignet med A 45 er det ingen tvil om at CLA skiller seg mer ut, og kanskje fremstår et lite hakk mer eksklusiv. Om den er TØFFERE å se på, er en annen sak...

Tidenes kraftigste Mercedes – får 843 hestekrefter

Interiøret fremstår både sportslig og moderne. Infotainmentsystemet er også svært enkelt å bruke.
Interiøret fremstår både sportslig og moderne. Infotainmentsystemet er også svært enkelt å bruke.

Én ting skuffer litt

Bak rattet sitter du som støpt i AMGs Performance-seter. Det trengs når du pisker denne bilen rundt de krappeste svingene.

Røde sømmer og skinndetaljer i setene løfter racing-DNA-et. Velger du i tillegg rød interiørbelysning er stemningen komplett.

Den lille spoileren er et viktig stoppunkt, på den ellers litt runde hekken.
Den lille spoileren er et viktig stoppunkt, på den ellers litt runde hekken.

Testbilen er rikelig utstyrt, blant annet med det beste lydanlegget fra Burmester til nesten 10.000 kroner. Forventningene blir automatisk høye, men dessverre så skuffer dette anlegget litt. Det spiller rett og slett ikke bra nok. Ganske merkelig, da vi har svært god erfaring med Burmester fra andre Mercedes-modeller.

En mulig forklaring kan være at bilen er såpass fersk at anlegget ikke er «spilt inn» ennå.

Kvalitetsfølelsen for øvrig, er akkurat der den skal være på en modell i denne klassen. Her leverer Mercedes gjennomført, moderne og bra.

Koster over 4 millioner kroner – allerede utsolgt i Norge

Hvis man synes CLA 45 blir litt for voldsomt, finnes det en lillebror. Den heter CLA 35 og yter 306 hk. Men ærlig talt: Hvem er det som bestiller lettøl ute på byen??
Hvis man synes CLA 45 blir litt for voldsomt, finnes det en lillebror. Den heter CLA 35 og yter 306 hk. Men ærlig talt: Hvem er det som bestiller lettøl ute på byen??

Ekstremt smidig

Bra oppleves bilen også så til de grader på veien. AMG har ikke tatt noen snarveier når de har utviklet dette understellet.

Rattet har egne AMG-knapper hvor du kan justere både demperoppsett og eksoslyd.
Rattet har egne AMG-knapper hvor du kan justere både demperoppsett og eksoslyd.

Med adaptive dempere, kan du også velge oppsettet på bilen selv. I sport+ og RACE-mode, kjenner du at hele bilen står i spenn, klar for å levere kjøreglede i bøtter og spann. Og det gjør den virkelig!

CLA 45 S oppleves ekstremt smidig og sitter som lim på veien. Styrefølelsen er skarp og presis.

Skal du ta den helt ut, aktiverer du drift mode. Da slås 4Matic-systemet (firehjulsdrift) av, og du får en ren bakhjulstrekker. Som sjåfør merker du umiddelbart at bilen både blir mer leken og nervøs, spesielt når du kjører på bløtt underlag.

Det er heller ikke vanskelig å se for seg DEN røykskyen på Rudskogen, hvis muligheten hadde bydd seg.

Alexander Kristoff har tjent millioner – sjekk ut drømmebilene hans

Vi skulle gjerne hatt mer buldring fra de fire pottene. Men som kjent setter EU-krav en stopper for den moroa.
Vi skulle gjerne hatt mer buldring fra de fire pottene. Men som kjent setter EU-krav en stopper for den moroa.

Og konklusjonen er?

Vi trenger biler som CLA 45 S! I dagens bilpark, hvor mye skal være fornuftig og elektrisk, er det en fryd å kjenne på ekte og eksplosive bensinkrefter.

Lyden fra motor og eksos er ikke der den en gang var, men det er absolutt godkjent.

Det største minuset med bilen, er kanskje ikke overraskende prisen. Den starter på 919.900 kroner. Testbilen ender på 1.127.924 kroner. Du får en splitter ny EQS til samme pris, for øvrig uten sammenligning.

Så var det denne fornuften da. Vi mener pottesmell, knallharde girskift og 421 hk helt klart kvalifiserer til et fornuftig valg. Noen ganger må ren kjøreglede trumfe penger og driftskostnader...

Du kan se video av bilen på Instagram her, under «høydepunkter».

Se flere bilder her:

Bilder: Mats Brustad / Broom
Bilder: Mats Brustad / Broom

Les vintertesten av A 45 S her

Mercedes-AMG CLA 45 S

Motor og ytelser:

  • Motor: 2-liter, rekkefirer
  • Effekt: 421 hk / 500 Nm
  • Girkasse: 8-trinns dobbelclutch
  • 0-100 km/t: 4,0 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 0,88 liter/mil

Mål, vekt og volum:

  • L/B/H: 468, 183, 143 cm
  • Vekt: 1.695 kg
  • Bagasjerom: 460 liter

Pris fra: 919.900 kroner

Pris testbil: 1.127.924 kroner

Taxien til Roy er noe helt utenom det vanlige: